Niecałe 2 mld funtów dostaną Hitachi i jego francuski parter Alstom za 54 ultraszybkie pociągi, które będą jeździły po nowej linii High Speed 2 w Wielkiej Brytanii. To będzie najszybsza kolej w Europie.
Projekt High Speed 2 (HS2), projektowany jeszcze przed pandemią, miał połączyć nowymi torami Londyn z Birmingham i potem jedna nitka miała biec do Manchesteru, a druga z Birmingham do Leeds. Teraz – głównie przez pandemię – ten drugi odcinek został anulowany.
Jednak w ubiegłym roku rozpoczęła się budowa fazy pierwszej inwestycji na trasie z Londynu do Birmingham, przez co HS2 stanie się za kilka lat najszybszą koleją w Europie – dokładnie gdzieś pomiędzy 2029 a 2033 rokiem, bo zakłada się, że wtedy zostanie ukończona.
Pociągi mają się rozpędzać na trasie nawet do 360 km/godz. a odcinek z Londynu do Birmingham, liczący niecałe 180 km, mają pokonać w około 50 minut. Teraz tradycyjnym brytyjskim składom zajmuje to godzinę 21 minut.
Właśnie rozstrzygnięto przetarg na 54 ultraszybkie pociągi dla HS2. Za 1,97 mld funtów, czyli ponad 10,5 mld zł dostarczy je Hitachi and Alstom razem z serwisem na 12 lat.
Drogo, ale to i tak niewiele w porównaniu do całego projektu HS2. Jego budowa może pochłonąć nawet 100 mld funtów, ponad pół biliona złotych…
Foto: Hitachi/Alstom.
Czytaj więcej: Paczkę z Allegro przywiezie dron KIA? Koreańczycy wchodzą na nowy rynek.
Czytaj więcej: Chcesz kupić Forda F-150 Lightning? Zapomnij. Rezerwacje na 3 lata.