Kupujemy coraz więcej starych aut. Do tego mocno one drożeją

stary samochod

Ponure liczby napływają z polskiego rynku motoryzacyjnego. Aż ponad 63 proc. aut zarejestrowanych po raz pierwszy w Polsce w pierwszych czterech miesiącach tego miało ponad 10 lat. Do tego na używany samochód trzeba wydać dzisiaj nawet o 40 proc. więcej niż przed pandemią.

– W całej Europie występują problemy z dostępnością nowych aut. To natomiast powoduje, że na rynku aut używanych pojawia się zdecydowanie mniej samochodów młodych – 4 czy 5-letnich (np. poleasingowych). Zwyczajnie klienci jeżdżą dłużej swoimi autami. Równocześnie ceny takich aut potrafią oscylować na poziomie zbliżonym do ceny ich zakupu – mówi Marcin Szulc, dyrektor ds. handlowych i rozwoju biznesu w Cofidis.

Dlatego – jego zdaniem – klienci szukają alternatywy w postaci starszych aut używanych. Wyższe ceny i ogólny brak dostępności aut na placach w Europie, powoduje, że do Polski sprowadzane są coraz starsze pojazdy.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w pierwszych czterech miesiącach tego roku zaczęliśmy częściej sprowadzać i kupować coraz starsze samochody. Aż do 63,1 proc. wzrósł udział pojazdów powyżej 10 lat rejestrowanych w Polsce po raz pierwszy. Dla porównania na koniec 2021 roku wskaźnik ten wynosił 57,8 proc., a przed pandemią, czyli w 2019 r. – 54,5 proc.

Sprowadzamy przy tym mniej samochodów młodszych – w wieku do 4 lat. W 2019 roku miały one 11 proc. udziału w imporcie. W pierwszych czterech miesiącach tego roku spadł on do 8 proc.

Cofidis podaje ponadto, że przeciętny wiek samochodu kupowanego na kredyt po pierwszym kwartale tego roku przekroczył 8 lat.

Samochody – choć coraz starsze – nieprzyjemnie drożeją. Z danych firmy Cofidis wynika, że przeciętne auto kupowane na kredyt przez jej klientów w okresie od stycznia do marca 2022 r. kosztowało ponad 53 tys. zł. W 2020 r. było to niecałe 42,5 tys. zł, wobec 38 tys. zł rok wcześniej. Jeśli więc porównać okres sprzed pandemii do obecnej sytuacji, widać, że na używany samochód trzeba wydać nawet o 40 proc. więcej.

Nic tylko  przesiąść się do miejskiej komunikacji albo kupić rower…

Foto: Pixabay/ChristopherPluta.

Czytaj więcej: Ford niemal czterokrotnie zwiększa produkcję elektrycznego pickupa F-150.
Czytaj więcej: Jak zmierzyć odległość w Mapach Google? Dobre przed każdą wycieczką.

Podziel się artykułem