Ford poinformował o konieczności zatrzymania produkcji na łącznie ponad 20 dni w listopadzie i w grudniu w swojej fabryce w hiszpańskiej Walencji. Powodem jest spadający popyt na samochody, które są w niej produkowane. W tym jest kiedyś popularny Ford Mondeo.
W listopadzie fabryka w Almussafes pod Walencją będzie miała przymusowy postój przez 9 dni. To nie koniec. Linie montażowe w niej zostaną również zatrzymane w grudniu – wtedy aż na 13 dni.
Widać więc, że Ford zaczyna mieć rosnący problem ze sprzedażą samochodów wytwarzanych w Walencji – zwłaszcza, że trzydniową przerwę w produkcji fabryka już miała w październiku.
W Almussafes nie powstaje najbardziej popularny samochód Forda, czyli Focus. Zamiast tego głównie duże, coraz bardziej niszowe i starzejące się auta – S-Max, Galaxy i flagowa limuzyna Mondeo. Hiszpanie produkują też Kugę i dwa vany – Tourneo Connect i Transit Connect.
A to wszystko sprzedaje się, mówiąc krótko, słabo. Z danych Samaru wynika np., że od stycznia do września w Polsce znalazło się chętnych na 2746 Fordów Mondeo – to 39. wynik na liście najchętniej kupowanych 50 samochodów w Polsce. To wynik około trzy razy gorszy od sprzedaży Focusa w Polsce i np. 2,5 razy gorszy od sprzedaży Passata.
Jeszcze gorzej sprzedaje się nad Wisłą Kuga – od stycznia do września kupiło je 2482 kierowców, co dało jej 45 miejsce na wspomnianej liście najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce. Pozostałych samochodów Forda produkowanych w Hiszpanii nie znajdziemy na niej.
Widać więc, że problemem dla amerykańskiego producenta jest przede wszystkim malejąca sprzedaż Mondeo – dane z Polski przypominają dane z innych rynków europejskich. Kiedyś to był bardzo popularny, chętnie kupowany samochód. Teraz zdecydowanie potrzebuje następcy.
Ford to wie i zapowiada zmiany. W przyszłym roku wjedzie do salonów hybrydowe kombi spod znaku Mondeo. Pytanie tylko, czy taka zmiana wystarczy.
Nowy samochód będzie bowiem wykorzystywał nadwozie, które doskonale wszyscy już znają z napędem, który też już nie jest nowością – od ponad dwóch lat Ford montuje go do Mondeo w wersji sedan. I nie jest to, tak na marginesie, hit sprzedażowy.
Czytaj więcej: Nowa (nie)tania Tesla Model 3 wjeżdża do salonów. Mniejsza bateria i cena 9 tys. dol. w dół.
Czytaj więcej: Opel hamuje w Gliwicach. Francuzi zamierzają zakończyć produkcję jednego z dwóch modeli w polskiej fabryce.