W tej branży jesteśmy potęgą. Jakie części i podzespoły do aut produkujemy w Polsce?

Polska jest bardzo ważnym w skali Europy (a nawet świata) wytwórcą części, podzespołów i zespołów dla przemysłu motoryzacyjnego.

Każdy producent aut musi być „obudowany” gęstym wianuszkiem poddostawców. To właśnie kooperanci dostarczają szeroką paletę produktów specjalistycznych, m.in. sprzęty elektrotechniczne i elektroniczne, elementy z tworzyw sztucznych, wyroby gumowe czy szklane. Jest bowiem kwestią oczywistą, że fabryka samochodów nie będzie we własnym zakresie wytwarzać opon czy szyb. Zdajemy sobie z tego sprawę, ale nie zawsze potrafimy ocenić we właściwej proporcji ogromną rolę, jaką w przemyśle motoryzacyjnym odgrywają tzw. łańcuchy kooperacyjne.

Dużo tego…

Szacuje się, że aż 80% samochodu to elementy dostarczane wytwórcy pojazdu przez firmy zewnętrzne. Lista takich elementów jest bardzo długa – począwszy od sprzętów z pozoru drobnych (jak wycieraczki szyb, włączniki i przełączniki), a kończąc na układach hamulcowych, układach wydechowych, amortyzatorach, elektronicznych systemach zawiadujących jednostkami napędowymi.

Z tego punktu widzenia samochód jest jak konstrukcja z klocków Lego. To jest dosyć oczywista konstatacja, ale przypominamy o tym, aby wskazać, jak ważną funkcję spełniają wytwórcy części, podzespołów, zespołów i akcesoriów motoryzacyjnych. Zrozumiałe jest i to, że ten sektor przemysłu funkcjonuje na bardzo różnych poziomach – poczynając od tzw. produkcji OEM (elementów na pierwsze wyposażenie, tzn. dostarczanych dla wytwórców pojazdów), a kończąc na wytwarzaniu kiepskiej jakości zamienników, w czym specjalizują się liczni dostawcy dalekowschodni. Ale rozważania na ten temat zostawmy poza kręgiem naszego zainteresowania – w myśl zasady, że do serwisowania i napraw używanych aut każdy wybiera produkty stosowne do swych oczekiwań i zamożności.

Ważne dla naszego tematu jest stwierdzenie, że fabryka samochodów jest w gruncie rzeczy montownią, w której powstaje gotowy pojazd, a na miejscu są wytwarzane elementy struktury nadwozia i ewentualnie zespoły napędowe – choć bywa tak, że silniki i przekładnie powstają w innym zakładzie tego samego producenta (ale wiele elementów do silnika też sprowadza się od zewnętrznych dostawców – np. tłoki, napęd rozrządu, elektroniczne sterowniki czy turbosprężarka – nie mówiąc o osprzęcie silnika w rodzaju rozrusznika, alternatora czy pompy cieczy chłodzącej).

Główne składniki fabryki samochodów to m.in. tłocznia blach karoseryjnych, lakiernia, linia montażowa. I to właśnie na taśmie spotykają się ze sobą tysiące elementów, pochodzących od zewnętrznych dostawców.

Ile kosztuje samodzielna wymiana filtra? Nowe zjawisko – warsztaty samoobsługowe. Czy warto w nie zainwestować?

Polska specjalność

W naszym kraju z powodzeniem działają liczne zakłady przemysłowe, pracujące na rzecz fabryk samochodów. Toyota Motor Manufacturing w Wałbrzychu wytwarza trzycylindrowe silniki 1 dm3 (przeznaczone do europejskich fabryk modeli Aygo i Yaris) oraz sześciostopniowe skrzynie biegów, stosowane w całym wachlarzu modeli – od Yarisa po Avensis. Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach dostarcza jednostki wysokoprężne. Japończycy zapowiadają bliskie już nowe inwestycje na Dolnym Śląsku, a dzięki temu wprowadzenie do polskich zakładów nowych asortymentów (w Wałbrzychu mają powstawać przekładnie do układów hybrydowych, w Jelczu – silniki benzynowe nowej generacji). Tworzony jest też ośrodek badawczo-rozwojowy Toyoty.

Volkswagen Motor Polska w Polkowicach to wielki wytwórca silników wysokoprężnych dla różnych marek koncernu (Audi, Seat, Skoda, VW). Mercedes-Benz kosztem pół miliarda euro buduje w Jaworze fabrykę czterocylindrowych silników, która ma ruszyć w 2019.

W Polsce działają liczni wytwórcy, produkujący zarówno na rynek pierwotny (dla fabryk samochodów), jak i wtórny (części zamienne). Związana kapitałowo z francuską grupą PSA Faurecia ma całą sieć zakładów – od fabryki elementów tapicerki samochodowej w Grójcu poprzez wytwórnię paneli drzwiowych i kokpitów w Gorzowie Wielkopolskim po zakład nadwoziowych elementów dekoracyjnych w Legnicy.

Tenneco (właściciel wielu marek produktów dla motoryzacji, w tym m.in. Monroe i Walker) jest globalnym koncernem, który w Polsce ma centra projektowe i zakłady produkcyjne układów kontroli emisji spalin, amortyzatorów oraz układów kierowniczych (Gliwice, Poznań, Rybnik, Stanowice).

Ważną składową polskiego krajobrazu przemysłu motoryzacyjnego jest międzynarodowa korporacja Delphi, która w 1999 wyodrębniła się z koncernu General Motors. Ten światowy gigant ma w Polsce Centrum Techniczne w Krakowie oraz zakłady produkcyjne w Gdańsku, Błoniu koło Warszawy i Jeleśni koło Żywca.

Międzynarodowym potentatem jest również francuska firma Valeo, dysponująca w Polsce zakładami w Chrzanowie, Czechowicach-Dziedzicach i w Skawinie koło Krakowa.

Symbolem innowacyjności staje się fabryka koreańskiego koncernu LG, powstająca kosztem blisko 1,5 mld zł w Biskupicach Podgórnych (gmina Kobierzyce koło Wrocławia). Supernowoczesny zakład będzie wielką wytwórnią litowych akumulatorów, przeznaczonych do zasilania pojazdów elektrycznych. To pierwszy w Europie obiekt tej branży i tej skali – od roku 2019 ma tam powstawać po 100 tys. akumulatorów rocznie; będą one zapewniać pojazdom elektrycznym zasięg rzędu 350 km.

Branża automotive nie tylko rozwija się wyjątkowo dynamicznie, ale stanowi też jeden z filarów naszej gospodarki.

Chiński koncern został największym akcjonariuszem Daimlera. Niemiecki rząd reaguje

Nie tylko wielkie korporacje

Brembo, BorgWarner, Bosal, Nissens, ContiTech, Delphi, Denso, Elring, Federal-Mogul, Mahle, Valeo. Listę działających w Polsce fabryk, które należą do wielkich międzynarodowych korporacji, można jeszcze wydłużać – ale celem tego artykułu nie jest mnożenie nazw, a prezentacja pewnych istotnych dla naszej gospodarki tendencji.

Trzeba zatem podkreślić, że zaplecze produkcyjne przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju nie jest ograniczone tylko do działających tutaj przedsiębiorstw zagranicznych. Dobrze radzą sobie w tej branży mniejsze i większe firmy o polskim kapitale (często rodzinne), których produkty są doskonale dopasowane do standardów najbardziej wyrafinowanych rynków zagranicznych. To są przedsiębiorstwa innowacyjne, dobrze zorganizowane, nowocześnie zarządzane i efektywnie działające.

Fot.: Shutterstock.com

Pełna treść artykułu dostępna jest na stronie: http://elit-news.pl/komponenty-polska-specjalnosc/.

Czytaj więcej: Sprzedaż detaliczna spada drugi miesiąc w Unii Europejskiej. Najlepsze w gospodarce już za nami?
Czytaj więcej: Raj Disneya tylko dla dzieci. Pracownicy klepię biedę.

Podziel się artykułem