Polski Hyperloop zaraz rozpocznie budowę toru. Kiedyś jego wagoniki pomkną z prędkością dźwięku

Polski Hyperloop

Jeden z bardziej pomysłowych polskich start-upów pozyskał ponad 17,5 mln zł dofinansowania. Pieniądze pozwolą m.in. na zbudowanie toru testowego, którym specjalne pojazdy pomkną z prędkością 300 km/h.

– UDAŁO SIĘ❗Pozyskaliśmy dofinansowanie w kwocie 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w konkursie Szybka ścieżka. Dodatkowo zebraliśmy do tej pory ponad milion złotych w kampanii crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs – poinformowała spółka Hyper Poland na swoim profilu facebookowym.

Środki zostaną wykorzystane do zbudowania stanowisk testowych, do badania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej.

Testy będą prowadzone we współpracy z państwowym Instytutem Kolejnictwa. W Żmigrodzie pod Wrocławiem, na terenie należącym do niego, powstanie pełnoskalowy prototyp pojazdu oraz tor o długości ponad 500 metrów, na którym specjalny pojazd zbudowany przez Hyper Poland będzie mógł się rozpędzić do 300 km/h.

– Ponadto zakupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych – mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.

Polski Hyperloop – to nie jest zwykły hyperloop

Technologią hyperloop, a więc systemem transportowym, w którym ultraszybkie pojazdy podróżują na specjalnych poduszkach magnetycznych wewnątrz tuneli, w których obniżono ciśnienie, interesuje się teraz wiele poważnych dużych firm oraz dziesiątki start-upów. Na ich tle pomysł Hyper Poland, firmy założonej przez grupę inżynierów głównie z Politechniki Warszawskiej, wygląda bardzo obiecująco.

Spółka opracowała bowiem unikatową technologię pozwalającą wykorzystać zwykłe tory i szlaki kolejowe dla potrzeb szybkiej kolei magnetycznej – w skrócie maglev. Pomysł genialny, bowiem największą wadą technologii hyperloop są ogromne koszty budowy jej nowych szlaków. Gdyby udało się tutaj wykorzystać chociaż część istniejącej infrastruktury kolejowej, te wydatki mogłyby znacząco spaść.

Polski Hyperloop powstanie w trzech krokach

Hyper Poland chce rozwijać zatem swoją szybką magnetyczną kolej przyszłości w trzech krokach. W pierwszym do torów kolejowych zamierza dodać specjalną szynę magnetyczną – to spowoduje, że będą po niej mogły jeździć pojazdy nowej generacji lewitujące nad torami z prędkościami do 300 km/h. Tę technologię Hyper Poland nazywa magrail.

Drugi etap jej rozwoju to hyperrail – szlaki kolejowe są tutaj przykryte specjalną konstrukcją. Powstają przez to tunele, gdzie ciśnienie powietrza jest obniżone – to rozwiązanie przyspiesza magnetyczne wagoniki do prędkości 600 km na godziny.

I na końcu tej modernizacji są zbudowane od podstaw tunelowe szlaki dla kolei magnetycznej (z jeszcze bardziej obniżonym ciśnieniem powietrza)  – wtedy jej maksymalna prędkość sięgnie nawet 1200 km/h. To już „klasyczny” hyperloop.

Jak wszystko pójdzie dobrze, to w przeciągu kilku kwartałów powstanie wspomniany tor testowy magrail. Następnie, w ciągu powiedzmy 2-4 lat być może rozpocznie się modernizacja niezbyt długiego, ale już rzeczywiście istniejącego, szlaku kolejowego do tego standardu. Połączenie pasażerskie z wykorzystaniem magnetycznej kolei na trasie Kraków-Warszawa to już dalsza przyszłość – bardziej lata 30. Lub 40. niż 20. naszego wieku.

Foto: Hyper Poland.

Czytaj więcej: Smartfon Realme X – wygląda prawie jak OnePlus 7 Pro, a kosztuje trzy razy mniej.
Czytaj więcej: Karty microSD 1 TB wkraczają do sklepów. Na początek Amazon, zaraz zapewne Allegro.

Podziel się artykułem