W niedzielę mieszkańcy Paryża zagłosowali w referendum za podniesieniem opłat za parkowanie dużymi SUV-ami w mieście. Te wzrosną więc od września nawet do 18 euro za godzinę parkowania w centrum.
Niemal połowa wszystkich samochodów sprzedawanych teraz w Europie to SUV-y. Są większe, cięższe, a więc zarówno do ich produkcji, jak i eksploatacji potrzeba więcej energii, paliwa i zasobów niż w przypadku typowego hatchbacka lub sedana. Poza tym w ruchu miejskim ograniczają widoczność kierowcom poruszającym się mniejszymi samochodami i co gorsza ryzyko śmierci pieszego w zderzeniu z SUV-em jest dwukrotnie większe niż w przypadku standardowego pojazdu.
Władze Paryża, rozpisując referendum dotyczące wzrostu opłat za parkowanie SUV-ów, argumentowały też, że SUV-y zajmują więcej miejsca na wąskich ulicach i miejscach parkingowych, utrudniając komunikację w mieście. Poza tym jest ich w Paryżu coraz więcej. Liczba SUV-ów w mieście wzrosła o 60 proc. w ciągu ostatnich czterech lat. SUV-y stanowią 15 proc. z 1,15 miliona prywatnych pojazdów parkowanych każdej nocy na ulicach Paryża.
W referendum, które odbyło się w niedzielę 4 lutego, spytano więc mieszkańców Paryża, czy nie podnieść opłat za parkowanie SUV-ów w mieście. Za tym pomysłem było 56,6 proc. Paryżan przy dość mizernej frekwencji na poziomie 5,7 proc. zarejestrowanych wyborców. Ale to bynajmniej nie oznacza, że pomysł dodatkowego obciążenia właścicieli SUV-ów za parkowanie nie spodobał się większości mieszkańców Paryża. Po prostu mało komu się chciało iść na referendum.
Le Parisien przeprowadził w tym miesiącu sondaż Opionway, z którego wynika, że 61 proc. mieszkańców miasta popiera plan wprowadzenia parkingowych podwyżek dla SUV-ów.
Paryż – 18 euro za godzinę parkowania
Te więc od wrześnie wzrosną trzykrotnie – do 18 euro za godzinę w centrum Paryża i 12 euro w pozostałej części miasta.
Drastycznie duże opłaty nie dotkną jednak wszystkich. Po pierwsze, nie dotyczy ona mieszkańców Paryża, tylko przyjezdnych. Po drugie, podwyżki dotyczą SUV spalinowych lub hybrydowych o masie powyżej 1,6 tony oraz elektrycznych o masie ponad 2 ton. Zwolnieni z wyższych opłat będą też taksówkarze, handlowcy, pracownicy służby zdrowia i osoby niepełnosprawne.
Ale i tak paryscy urzędnicy twierdzą, że dla około 10 proc. pojazdów zaparkowanych w Paryżu zostaną zwiększone opłaty parkingowe
Można być niemal pewnym, że wzrost opłat dla parkujących SUV-ami pojawi się też w innych miastach. Lyon, trzecie co do wielkości miasto we Francji, już opracowało własny system progresywnych opłat parkingowych, którego celem są SUV-y. Grenoble przygląda się temu uważnie. Ten pomysł podoba się też coraz bardziej w Londynie.
Foto: Phil Riley z Pixabay.