Powszechna praca zdalna i puste biurowce w centrach miast, które wieszczono podczas pandemii, w najbliższym czasie nam nie grożą. Tak wynika z badań firmy NTT DATA.
W niedawno przeprowadzonej ankiecie NTT Data spytała pracowników z ponad 25 krajów, w tym z Polski, o to jak teraz pracują i jak chcieliby pracować. Okazało się, że obecnie zdecydowana większość, bo aż 70 proc. pracowników pracuje z biura, albo w pełnym wymiarze, albo w modelu hybrydowym. Jedynie 30 proc. pracuje w pełni zdalnie.
I, co istotne, tylko 21 proc. respondentów chciałoby pracować wyłącznie z domu.
– Chęć pracy z biura to dobry znak, bo pandemia i dwa ostatnie lata wpłynęły bardzo istotnie na pogorszenie samopoczucia pracowników i obniżenie ich efektywności. Wielu z nich ze względu na spłycenie relacji międzyludzkich w firmie w związku z pracą na odległość, nie widzi dzisiaj sensu w pracy, markując realizację zadań. To m.in. efekt tego, że przedsiębiorstwa w żaden sposób nie były przygotowane do tego, by w takim modelu – zdalnym czy hybrydowym – funkcjonować. Podobnego kryzysu psychicznego w firmach na taką skalę w praktyce zawodowej nie obserwowałam od ponad 20 lat – komentuje Katarzyna Kuciel, niezależna konsultantka HR z firmy Happyworkinglife.pl.
Praca hybrydowa najbardziej ceniona
Z powyższego wcale nie wynika, że w ogóle nie cenimy pracy zdalnej. Błąd! Najlepsza jest praca hybrydowa..
Z badań NTT DATA wynika, że ponad połowa, dokładnie 53% pracowników działających w modelu hybrydowym, spędza w biurze ponad połowę swojego czasu. A w idealnym scenariuszu, 43 pro. badanych chciałoby pracować przez większą część tygodnia z domu.
A pozostała część respondentów woli spędzać w biurze połowę czasu lub więcej. Dokładnie połowa tej grupy pracowników (28 proc.) chciałaby pracować w domu nie dłużej niż 2 dni, a pozostali (28 proc.) – połowę tygodnia.
– Wbrew pozorom, pracownicy wcale nie chcą całkowicie rezygnować z biur. Traktują je nie tylko jako miejsce pracy, ale też jako przestrzeń emocjonalną, w której mogą poczuć się częścią zespołu, porozmawiać z ludźmi, których znają i z którymi dobrze się czują mówi Mikołaj Zaleski, Senior Solutions Manager CX i EX z NTT DATA.