Toyota chwali się już nowym Yarisem Hydrid, który za niecały rok wjedzie do europejskich salonów. Na pierwszy rzut oka ten samochód niewiele różni się od poprzedników. W rzeczywistości jednak wprowadzono spore zmiany pod karoserią.
Największą modyfikacją technologiczną jest wprowadzenia na miejsce baterii niklowo-metalowo-wodorkowej ogniwa litowo-jonowego. To w połączeniu z modyfikacjami w całym układzie napędowym spowodowało, że jego moc wrosła o 15 proc. (a więc do 115 KM), a zużycie paliwa o 20 proc. O jedną piątą zmniejszyła się również emisja CO2 – do poziomów typowych dotąd dla hybryd plug-in a więc z możliwością doładowywania z gniazdka.
Toyota twierdzi, że testowała nowy napęd hybrydowy w takich miastach jak Rzym, Paryż i Darmstadt. Samochód pokonywał w nich – w centrach – średnio 80 proc. na samym silniku elektrycznym. Fantastyczny wynik.
Toyota Yaris Hybrid – krótsza, ale bardziej obszerna
Toyota Yaris Hybrid czwartej generacji została poza tym zbudowana na nowej płycie podłogowej – GA-B. Przez to też nieco zmieniły się jej wymiary. Auto jest o 5 mm krótsze, o 15 mm niższe i aż o 50 mm szersze. W sumie miejsca dla kierowcy i pasażera siedzącego obok ma być więcej – zarówno dlatego, że pojazd jest szerszy, jak i dlatego, że fotele są zainstalowane niżej niż w poprzednim Yarisie.
Toyota zmieniła też znacząco środek auta – są tu ponoć dużo lepsze plastiki i dużo nowoczesnych rozwiązań elektronicznych, w tym standardowy już dzisiaj ekran dotykowy na konsoli oraz wyświetlacz typu head-up na przedniej szybie – ma pokazywać między innymi wskazówki nawigacji.
W standardzie jest aktywny tempomat, który może nawet w całości zatrzymać samochód oraz układ pilnujący, by nie przekraczać linii na drodze.
Ciekawostką jest centralna poduszka powietrzna pomiędzy dwoma przednimi fotelami – to pierwsze tego typu rozwiązanie w samochodzie tej wielkości co Yaris.
Nowy Yaris pojawi się również na niektórych rynkach europejskich – nie wszędzie – w wersji wyłącznie spalinowej – z silnikami benzynowymi o pojemności 1 i 1,5 l. Stanie się to jednak w późniejszym terminie, a więc nie wcześniej niż gdzieś pod koniec przyszłego roku.
Foto: Toyota.
Czytaj więcej: Skoda Superb plug-in hybrid. Ruszyła produkcja. Czesi mają tu spore nadzieje – to ma być hit.
Czytaj więcej: Skoda ma konkurować z Dacią, a Seat z Alfa Romeo. Volkswagen ma nową strategię.