Odrzutowiec Hondy wkracza na kolejne rynki. Pierwsza HA-420 HondaJet jest też już w Polsce

HondaJet

Rozkręca się sprzedaż lekkiego odrzutowca dyspozycyjnego Hondy. HA-420 HondaJet jest wprowadzona na kolejne rynki – np. do Japonii, Chin i na Bliski Wschód. Dwa miesiące temu pierwszy taki samolot zarejestrowano również w Polsce.

Honda praktycznie produkuje wszystko co jeździ, lata lub pływa. Sprzedaje nam samochody, motocykle, skutery śnieżne i wodne oraz… samolot. Ten ostatni – HA-420 HondaJet – jest pierwszym samolotem japońskiego koncernu zbudowanym od czasów II Wojny Światowej.

Mniej więcej od trzech lat Honda intensywnie wprowadza go na kolejne rynki, zdobywając kolejne wymagane przez prawo certyfikaty. Teraz koncern poinformował, że z początkiem roku zacznie się jego sprzedaż w Japonii. Wkrótce HondaJet trafi też do Chin i na Bliski Wschód. W USA i w Europie jest już sprzedawana od mniej więcej dwóch lat.

Honda chwali się, że to najlepiej sprzedający się niewielki odrzutowiec dyspozycyjny na świecie. Brzmi dumnie. W praktyce oznacza to, że w ubiegłym roku na całym świecie dostarczono te samoloty 43 klientom.

HondaJet

HondaJet – luksusowy i cichy odrzutowiec

Niby niewiele, ale mówimy tu nie o 2-4 osobowym lekkim samolocie dyspozycyjnym z silnikiem tłokowym, ale nieco większym luksusowym prywatnym odrzutowcu z dwoma silnikami, którego zasięg sięga 2300 km, a prędkość przelotowa wynosi niecałe 700 km na godzinę.

Honda umieściła w nim silniki nie na kadłubie, ale na skrzydłach. To pozwoliło znacząco zmniejszyć poziom hałasu w samolocie. Poza miejsce dla maksymalnie 6 pasażerów plus dwóch członków załogi, na pokładzie HondaJet wygospodarowano też miejsce dla całkiej sporej toalety z umywalką – w samolotach tej wielkości to rzadkość. Do tego oczywiście skórzane, regulowane w kilku płaszczyznach i rozkładane fotele oraz wykończenia z drewna.

Całość kosztuje nieco ponad 5 mln dol. Sporo, ale Honda wierzy, że rozwój sieci sprzedaży oraz rosnąca liczba bogatych biznesmenów na świecie spowoduje, że jej jedyny samolot w ofercie będzie sprzedawał się jeszcze lepiej. Zamierza też w końcu zacząć zarabiać na nim – spółka Honda Aircraft Company produkująca samolot ma stać się rentowna około 2021 roku.

W kwietniu Honda dostarczyła pierwszy samolot do Polski. Kupił go właściciel marki Chopin Vodka. HondaJet weszła do floty Jet Story, przewoźnika lotniczego zajmującego się wynajmem właśnie niewielkich, luksusowych odrzutowców.

HondaJet – ważne są tutaj nie tylko pieniądze

W całym lotniczym projekcie Hondy ważne są jednak nie tylko pieniądze. Japończykom produkcja odrzutowca pomaga budować obraz firmy mocno zaawansowanej technicznie, zdolnej produkować wyjątkowe rzeczy.

Do tego, jak sami mówią, zdobywają tu doświadczenia, które potem zostaną wykorzystane przy produkcji samochodów.

Foto: Honda Aircraft Company.

Czytaj więcej: Największy prywatny polski przewoźnik lotniczy na stratach. Co się dzieje?
Czytaj więcej: Za dwa lata będzie elektryczna 500-tka, chwilę później do rodziny Fiata 500 dołączy elektryczne kombi.

Podziel się artykułem