67 proc. Polaków kupuje na Allegro, Vinted lub w podobnych serwisach. Średnia europejska wynosi tutaj 48 proc.
Z nowego raportu Barometr e-Shopper 2023 przygotowanego dla Geopost (koncern, do którego należy np. marka DPD) można się przede wszystkim dowiedzieć, że zakupy w sieci stały się dla wielu normą, mimo delikatnego spadku liczby e-klientów.
W ubiegłym roku zakupu w internecie przeprowadziło choć raz 72 proc. Polaków – 5 punktów procentowych mniej niż w 2022 roku.
– Obserwowany spadek liczby e-kupujących w naszym kraju jest zgodny z ogólnoeuropejskim trendem, który wskazuje na delikatne zmniejszanie zainteresowania e-commerce – komentuje Maksymilian Pawłowski z DPD Polska. Jego zdaniem, zjawisko to nie powinno jednak budzić obaw, ponieważ udział regularnych e-klientów pozostaje stabilny. Dla około połowy e-konsumentów zakupy w sieci to stała praktyka – dokładnie dla 55 proc. W całej Unii Europejskiej regularnie kupujących jest nieco mniej – średnia wynosi 48 proc. populacji.
– Po wydarzeniach ostatnich lat, rynek e-commerce wydaje się stabilizować i nic nie wskazuje na to, by ta forma zakupów miała stracić na znaczeniu – dodaje Maksymilian Pawłowski, DPD Polska.
Zakupy w internecie. Ważne zakupy z drugiej ręki
67 proc. Polaków kupuje na Allegro, Vinted lub w podobnych serwisach. Średnia europejska wynosi tutaj 48 proc.
To jak silna jest pozycja platform C2C wśród Polaków, widać też w liczbach dotyczących regularnych e-konsumentów. W ubiegłym roku 8 na 10 z nich zrobiło w serwisach tego typu. Prawie 4 na 10 regularnych e-kupujących przyznało, że w ub. roku zwiększyło zakupy produktów używanych. Ponadto regularni e-konsumenci w Polsce dokonują zakupów za pośrednictwem platform C2C aktywniej niż ich europejscy odpowiednicy (81 proc. vs. 72 proc.).
Jak sami przyznali, skłonił ich do tego wzrost cen spowodowany inflacją. Z kolei e-sprzedawców do aktywności w obszarze handlu C2C przekonała możliwość sprzedaży produktów, których nie używają, uwolnienie przestrzeni wykorzystywanej do przechowywania oraz szansa na zarobienie dodatkowych pieniędzy.
Zakupy w internecie. Cena jest kluczowa
To, że internautów zabolała inflacja w ubiegłym roku doskonale widać w raporcie Barometr e-Shopper w odpowiedzi na pytanie o najważniejsze czynniki mające wpływ na ich zakup w sieci. Dla 65 proc. jest nim cena.
Jest najważniejsza również w grupie entuzjastów e-zakupów – tutaj 70 proc. wskazuje na istotność ceny podczas dokonywania zakupu. To wzrost aż o 11 p.p. w stosunku do 2022 roku.
– Powodów, dla których cena odgrywa tak dużą rolę w zakupach online należy szukać przede wszystkim w wysokim poziomie inflacji w 2023 roku, który także e-konsumenci odczuli w swoich portfelach. Jednak zdaniem regularnych e-nabywców z Polski to właśnie zakupy w internecie pozwalają im na oszczędności podczas zakupów – jest o tym przekonanych aż 71 proc. z nich, podczas gdy z opinią taką w Europie zgadza się 65 proc. regularnych e-konsumentów – zauważa Maksymilian Pawłowski.
Foto: Pixabay.