Gigafabryka w Heide. Europa nie chce jeździć tylko na chińskich bateriach

Northvolt rozpoczęcie budowy fabryki z kanclerzem Niemiec

W obecności kanclerza Niemiec w poniedziałek 25 marca rozpoczęła się uroczyście budowa wielkiej fabryki ogniw bateryjnych do samochodów elektrycznych w północnych Niemczech. Docelowo będzie je wytwarzała nawet do miliona samochodów rocznie.

Na rynku baterii do elektryków i ich recyklingu dominują Chiny. Europa chce z tym skończyć i jednym z dowodów na to, że podejmowane są w związku z tym konkretne działania jest rozpoczęcie budowy wielkiej fabryki ogniw bateryjnych pod miasteczkiem Heide w północnych Niemczech.

Zakład, która zajmie ponad 110 hektarów, zaczął tam właśnie stawiać szwedzki Northvolt – firma dobrze znana również w Polsce, gdzie w Gdańsku w ubiegłym roku zbudowała  największą w Europie fabrykę magazynów energii.

Nowa gigafabryka będzie produkowała ogniwa nawet do około miliona samochodów Zatrudni 3000 osób i rozpocznie pierwsze operacje w 2026 roku.

– Inwestycje takie jak Northvolt mają strategiczne znaczenie dla naszego kraju i Europy. Niemcy były, są i pozostaną krajem o silnej bazie produkcyjnej. A produkcja dobrych samochodów bez silników spalinowych będzie w dalszym ciągu kręgosłupem naszego sektora przemysłowego. Do tego potrzebujemy ogniw bateryjnych wyprodukowanych w Niemczech, wyprodukowanych w Europie – mówił kanclerz Niemiec Olaf Scholz w trakcie uroczystego rozpoczęcia produkcji.

Gigafabryka w Heide. Inwestycja nie była pewna. Pomogły dotacje

Nie było pewne, że Northvolt postawi gigafabrykę ogniw właśnie w Niemczech – w Europie. O inwestycję bardzo zabiegali Amerykanie. Ale Niemcy do pomocy z Brukselą ich przelicytowali.

Inwestycja o wartości około 4,5 mld euro, otrzyma 700 mln dotacji od rządu federalnego i kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn oraz dodatkowe 200 mln euro gwarancji.

Gigafabryka w Heide. Baterie bardziej zielone niż z Chin

W wyborze Heide na miejsce nowej fabryki było również to, że w pobliżu znajduje się farma wiatrowa, która będzie zasilała fabrykę. Dla Northvolt było to bardzo ważne.

Główną ideą firmy jest bowiem „pionierskie podejście do produkcji baterii, zakładające zasilanie fabryk energią wolną od paliw kopalnych, zrównoważone pozyskiwanie surowców i recykling, z misją masowej produkcji najbardziej ekologicznej baterii na świecie”.

Ogniwa produkowane przez Northvolt mają o 60-70 procent niższy ślad węglowy niż standardowe ogniwa litowo-jonowe produkowane obecnie w Azji. A celem firmy jest osiągnięcie 10 procent śladu węglowego standardowego ogniwa do 2030 roku, przy co najmniej 50 procentach surowców pochodzących z recyklingu.

Foto: Northvolt.

Podziel się artykułem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *