Niemal pięć metrów długości i zasięg nawet do 825 km. Elektryczne kombi Zeekr 007 GT zaraz wjedzie do salonów.
Kombi to nie był ulubiony typ nadwozia dla samochodów elektrycznych. Z trzech powodów. Po pierwsze, kombi to samochody zwykle na długie wyprawy. A z tym – wiadomo – w wypadku elektryków było ostatnio krucho. Po drugie, długie i niskie nadwozia utrudniały życie inżynierom projektującym samochody elektryczne. Im łatwiej baterie jest schować do bardziej pękatych konstrukcji. No i, po trzecie, kombi choć ma swoich zwolenników, to nie jest już najchętniej wybieranym nadwoziem. A więc nie było się co spieszyć z wprowadzeniem elektrycznych kombi na rynek.
Ale to się właśnie zmienia i Zeekr 007 GT jest tego doskonałym przykładem. To, mówiąc krótko, świetnie wyglądający dość spory samochód w wersji shooting brake’a lub kombi. Przypomnijmy do tego, że marka Zeekr to luksusowa marka Geely Group. A więc koncernu, do którego należy m.in. Volvo. Zeekr jest też już sprzedawany w kilku krajach Europy i niedługo wjedzie i do Polski.

Zeekr 007 GT ma się pojawić w salonach w Chinach w czwartym kwartale. Pod koniec roku pierwsze modele powinny też trafić do Europy.
Samochód na drogach będzie prezentował się naprawdę nieźle. To dość spore kombi o wymiarach 4864/1900/1445 mm i rozstawie osi 2925 mm. Postawione będzie na kołach 19 lub 20 cali.
Auto jest nisko zawieszone, ale z niewielkimi przeszkodami ma sobie radzić dzięki pneumatycznemu zawieszeniu. Będzie więc można nieco powiększyć prześwit w trakcie podróży poza równym asfaltem.
Zeekr 007 GT. Jaki zasięg i jakie silniki?
Zeekr 007 GT korzysta z platformy PMA2+, na której zbudowano również sedana Zeekr 007 i SUV-a Zeekr 7X. Platforma ta wywodzi się z modułowej architektury SEA opracowanej przez Zeekr Technology Europe w Szwecji. Znanej m.in. z zastosowania baterii o rekordowo krótkim czasie ładowania.

W nowym kombi można mieć dwie baterie. Pierwszy to akumulator LFP o pojemności 75 kWh, wyprodukowany przez CATL i opracowany przez Zeekr. Oficjalna nazwa tego pakietu to Golden Brick Battery. Jego główną zaletą jest najszybsza na świecie technologia ładowania prądem stałym.
Dzięki systemowi wysokiego napięcia 800 V (ładowanie 4,5 C) akumulator ten można naładować od 10 do 80 proc. w ciągu 10,5 minuty. Z tą baterią samochód – w zależności od tego czy ma napęd na wszystkie koła lub tylko tył pokona maksymalnie odpowiednio 585 lub 650 km.
Dla kombi wydaje się, że jednak bardzo pasuje potrójny akumulator NMC o pojemności 100 kWh produkcji CATL. Zastosowano w nim również system 800 V. W rezultacie pakiet ten może dodać 610 km w ciągu 15 minut, co według Zeekr jest najlepszym wynikiem wśród masowo produkowanych pojazdów elektrycznych. Tutaj maksymalny zasięg wynosi 730 lub 825 km – dla wersji 4WD lub RWD.
Mocy w podróży na pewno nie zabraknie. Wersja RWD modelu Zeekr 007 GT ma pojedynczy synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi o mocy szczytowej 310 kW (416 KM). Wersja 4WD ma dodatkowo silnik elektryczny o mocy 165 kW (221 KM) na przedniej osi. Całkowita moc wyjściowa systemu sięga 475 kW (637 KM).
Foto: Zeekr.