Spółka Toyoty w USA i firma FuelCell Energy stworzyła i wdrożyły unikatową technologię Tri-gen. Otrzymała właśnie prestiżową nagrodę w USA.
Departament Energii Stanów Zjednoczonych przyznał właśnie prestiżową nagrodę 2025 Better Project Award. Otrzymał ją system Tri-gen opracowany przez firmy Toyota Motor North Amercina (TMNA) i FuelCell Energy. Pozwala on na przetworzenie biogazu w elektrochemicznym procesie w wodór, wodę oraz prąd.
Biogaz w tym procesie może pochodzi np. z miejskich ścieków lub porolniczych odpadów a wyprodukowany wodór, woda i energia mogą być w kolejnym kroku dowolnie wykorzystane. Co ważne, to nie teoria, to już działa.
W systemie Tri-gen funkcjonuje centrum logistyczne Toyoty w Long Beach w USA. To pierwszy bezemisyjny port logistyczny na świecie. Produkuje trzy kluczowe elementy wspierające działalność Toyota Logistics Services: energię elektryczną, ekologiczny wodór oraz wodę użytkową. Wszystko to z lokalnych, odnawialnych źródeł.
Jak działa technologia Tri-gen w praktyce
W centrum logistycznym Toyoty w Long Beach punktem wyjścia jest biogaz pochodzący z kalifornijskiej oczyszczalni ścieków. Z niego w elektrochemicznym procesie wytwarza się nawet do 2,3 MW odnawialnej energii elektrycznej. To pozwala uniknąć emisji ponad 9 tysięcy ton dwutlenku węgla rocznie oraz pomaga również zredukować do 6 ton emisji wysoce szkodliwego tlenku azotu (NOx).
Nadwyżki prądu trafiają z powrotem do lokalnej sieci energetycznej, a dodatkowo system Tri-gen produkuje do 1200 kg zielonego wodoru dziennie. I Toyota oczywiście ma z nim co zrobić.
Zasila on m.in. wodorowe Toyoty Mirai oraz ciężarówki klasy 8, przyczyniając się do znaczącej redukcji emisji spalin w obrębie portu. Dzięki wykorzystaniu do pracy samochodów ciężarowych napędzanych wodorem, koncern może ograniczać zużycie oleju napędowego o ponad 1,6 miliona litrów rocznie.
W systemie Tri-gen w Long Beach powstaje też około 5300 l wody dziennie, która jest wykorzystywana do mycia nowych pojazdów przed ich dostawą. To pozwala zmniejszyć obciążenie lokalnych zasobów wodnych.
Mowa o potężnej oszczędności, gdyż każdego roku przez ten obiekt logistyczny przewija się około 200 tys. nowych samochodów Toyoty i Lexusa.
– Tri-gen to coś więcej niż technologia – to realne rozwiązanie na rzecz czystszej przyszłości. Nagroda Departamentu Energii to dowód na skalę i skuteczność tego projektu. Dzięki platformie FuelCell Energy realizujemy kilka naszych celów środowiskowych jednocześnie, tworząc model, który może stać się wzorem dla innych – mówi Tom Stricker, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju i regulacji w Toyota Motor North America.
Foto: Toyota.