Tesla dostarczyła na całym świecie 384 122 samochody w drugim kwartale 2025 roku. Chiński BYD sprzedał natomiast aż o 58 proc. więcej elektryków tym samym okresie.
Z początkiem tego roku BYD wyraźnie odjechał Tesli – zaczął sprzedawać zdecydowanie więcej samochodów elektrycznych. Najnowsze dane dotyczące drugiego kwartału pokazują, że dystans pomiędzy chińskim a amerykańskim producentem elektryków się jeszcze bardziej powiększył.
Liczba dostarczonych aut przez Teslę w drugim kwartale wyniosła 384 122, podczas gdy prognozy analityków z Wall Street mówiły o 389 407 pojazdach.
To nie tylko wynik poniżej oczekiwań, ale też kontynuacja trendu spadkowego — to już drugi kwartał z rzędu, w którym Tesla notuje niższą sprzedaż rok do roku.
BYD coraz dalej z przodu
Podczas gdy Tesla zmaga się z wyzwaniami rynkowymi, BYD nie zwalnia tempa. Od początku kwietnia do końca czerwca chiński koncern sprzedał aż 606 993 samochody w pełni elektryczne (BEV).
To o 222 871 sztuk więcej niż Tesla, czyli aż 58,02 proc.
To kolejny mocny sygnał, że przewaga technologiczna i logistyczna Azji w segmencie elektromobilności może się tylko pogłębiać.
Co sprzedaje Tesla?
Największy udział w wynikach Tesli miały oczywiście modele Model 3 i Model Y, których dostarczono 373 728 sztuk – o 11,52 proc. mniej niż rok wcześniej, ale 15,42 proc. więcej niż w pierwszym kwartale bieżącego roku.
Warto dodać, że Tesla w II kwartale wyprodukowała 410 244 samochody oraz dostarczyła 9,6 GWh systemów magazynowania energii.
Co dzieje się w Chinach?
Sprzedaż hurtowa Tesli w Chinach w czerwcu wyniosła 71 599 pojazdów, a całkowity wynik za drugi kwartał to 191 720 sztuk. To oznacza, że 49,91 proc. globalnych dostaw Tesli pochodziło z zakładów w Szanghaju — mniej niż w I kwartale (51,31 proc.), ale więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (46,34 proc.).
Jednak mimo dobrego tempa kwartał do kwartału (wzrost o 10,98 proc.), wynik rok do roku jest gorszy — spadek o 6,82 proc.
Tak na marginesie to w Szanghaju powstają np. Modele 3 Tesli, które firma sprzedaje nad Wisłą. Inaczej niż Modele Y. Te akurat jadą do nas z Berlina.
Podsumowując, wyniki za drugi kwartał są jasnym sygnałem, że Elon Musk i jego zespół będą musieli podjąć zdecydowane działania, jeśli chcą odzyskać globalne prowadzenie.
Na razie wiemy, że pełne dane finansowe za II kwartał Tesla opublikuje po zamknięciu giełdy 23 lipca 2025 roku. Wątpliwe, by inwestorzy giełdowi byli nimi zachwyceni.
Foto: Tesla.