Badanie 1300 elektryków ujawnia prawdę o bateriach: Kia, Tesla i Volvo mają najzdrowsze akumulatory.
Przez lata sceptycy elektromobilności powtarzali, że akumulatory w autach elektrycznych szybko tracą pojemność i po kilku latach stają się bezużyteczne. Najnowsze badanie szwedzkiej platformy Kvdbil, obejmujące ponad 1300 używanych samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, pokazuje, że to mit – i to duży.
Aż 8 na 10 elektryków zachowuje ponad 90% pojemności baterii
Zespół Kvdbil przebadał 723 aut w pełni elektrycznych i 643 hybrydy plug-in, analizując tzw. State of Health (SoH), czyli wskaźnik kondycji baterii. Wynik zaskoczył nawet ekspertów. 79% pojazdów otrzymało najwyższą ocenę, co oznacza, że po latach użytkowania zachowały ponad 90% pierwotnej pojemności akumulatora.
– Degradacja baterii samochodowej postępuje powoli dzięki zaawansowanej technologii i inteligentnej konstrukcji, w tym systemom chłodzenia ogniw. Wyniki te obalają mit, że akumulatory w używanych elektrykach szybko się zużywają – komentuje Martin Reinholdsson, kierownik testów w Kvdbil.
Kia i Tesla liderami, ale Volvo też wysoko
Na szczycie zestawienia znalazły się dwa modele Kii – EV6 i e-Niro, które uzyskały najwyższe wskaźniki zdrowia baterii. Tuż za nimi uplasowała się Tesla Model Y, a w czołówce znalazły się też Opel Mokka-e, Mazda MX-30 i Volvo XC40 Recharge.
Top 10 elektryków z najlepszym stanem baterii:
- Kia EV6
- Kia e-Niro
- Tesla Model Y
- Opel Mokka-e
- Mazda MX-30
- Audi Q4 e-tron
- Fiat 500e
- Volvo XC40 Recharge
- Citroën e-C4
- Volkswagen ID.4
W klasyfikacji marek prowadzi Kia, a za nią uplasowały się Audi, Opel i Tesla. Volvo zajęło solidne miejsce w pierwszej dziesiątce – co pokazuje, że skandynawscy producenci potrafią dbać o trwałość swoich baterii.
Dłuższe życie baterii = tańsze i pewniejsze elektryki
Zdaniem Reinholdssona wyniki powinny uspokoić osoby, które wahają się przed zakupem używanego elektryka. Baterie nie tylko zużywają się znacznie wolniej, niż sądzono, ale też zachowują dużą część zasięgu przez lata.
– Nasze testy pokazują, że samochody tracą bardzo niewiele zasięgu w czasie. To jasny sygnał dla kupujących: używany elektryk może być bezpiecznym i opłacalnym wyborem – podkreśla ekspert Kvdbil.
W praktyce oznacza to, że nowoczesne, chłodzone cieczą pakiety akumulatorów są trwalsze niż same pojazdy – co potwierdzają dane także z rynku Tesli.
Jak dbać o baterię w elektryku? 5 zasad od specjalistów Kvdbil
- Nie ładuj do pełna – trzymaj poziom naładowania między 20% a 80% na co dzień.
- Unikaj ekstremalnych temperatur – parkuj w cieniu lub korzystaj z podgrzewania przy ładowaniu.
- Rzadko używaj szybkiej ładowarki (DC) – zwłaszcza przy zimnym akumulatorze.
- Nie zostawiaj auta z pełną lub pustą baterią na dłużej – optymalny poziom to 40–60%.
- Ustaw limity ładowania w aplikacji – np. na 80%, i dbaj o aktualizacje oprogramowania.
Nowy impuls dla rynku używanych EV
Badanie Kvdbil to mocny argument w dyskusji o przyszłości elektromobilności. Dane jasno pokazują, że baterie w autach elektrycznych starzeją się wolno, a ich żywotność może sięgać kilkunastu lat. To dobra wiadomość zarówno dla środowiska, jak i dla portfeli kierowców.
Wygląda na to, że baterie mogą przetrwać dłużej niż same samochody…
Foto: Qwen3/AI.