Chiński producent samochodów Chery zaczął wykorzystywać humanoidalne roboty w roli sprzedawców w swoich salonach.
Chery Group to chiński koncern motoryzacyjny w imponującym czasie podbijający świat. W ubiegłym roku sprzedał ponad 2,6 mln samochodów – o ponad 38 proc. więcej niż rok wcześniej. Z tego 1,1 mln trafiło na rynki zagraniczne – w tym do Polski, gdzie m.in. Maciej Szczęsny reklamował niedawno wielkie SUV-y Jaecoo, jednej z blisko 10 marek należących do Chery Group.
W 2020 roku chińska firma powołało wydzieloną jednostkę badawczo-rozwojową do prac na humanoidalnymi robotami. Efektem jej prac jest pies-robot – zabawka do domu i przede wszystkim Aimoga – humanoidalny robot z blond włosami, piersiami i o sylwetce mającej przypominać kobietę.
Na Instagramie Chery prezentowało podretuszowany obraz tej drugiej maszyny – poniżej – by przyciągnąć gości na stoisko na ostatnich targach motoryzacyjnych w Szanghaju.

W rzeczywistości Aimoga wygląda nieco gorzej niż na reklamowym wizerunku. Rusza się też raczej nie z gracją, tylko jak robot jednej z pierwszych generacji, ale i tak na tyle dobrze, że Chery zaczęło ją „zatrudniać” w swoich salonach sprzedaży. Zwłaszcza, że nowa maszyna jest w stanie całkiem sprawnie komunikować się z klientami.
Poniższy film pokazuje, jak Aimoga działała rok temu. Teraz jej ruchy zostały nieco poprawione. Cały czas ponadto inżynierowie Chery pracują nad jej dalszym rozwojem.
Aimoga korzysta z DeepSeeka
Aimoga rozumie ludzką mowę i może szybko odpowiadać w 10 językach. To wszystko możliwe, dzięki integracji maszyny ze sztuczną inteligencją DeepSeek. Dodajmy, że korzysta z niej od kilku miesięcy. Wcześniej Chery napędzało „mózg” robota algorytmami ChatGPT, ale ta współpraca została już zerwana przez Chińczyków. Bardziej wierzą w swoją rodzimą AI.
Rozmowy z robotem-sprzedawcą ponoć są bardzo przekonujące. M.in. dzięki temu, że Aimoga korzysta z „biblioteki ruchów przypominających ludzkie”. To „wzmacnia interakcje, oferując użytkownikom bardziej naturalne i angażujące doświadczenie”.
Pierwsze roboty AIMOGA trafiły do flagowych salonach wystawowych „4S” firmy w Malezji. Mają też znaleźć się w innych krajach, a więc może i w Polsce. Poza tym Chery rozwija ich masową produkcję i chce je sprzedawać innym firmom poszukującym roboto-sprzedawców.
Foto: Chery Group.