Globalna sprzedaż samochodów elektrycznych osiągnęła 7,2 miliona sztuk w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku. To aż o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największym wygranym tego trendu są bezsprzecznie Chiny.
Według najnowszych danych firmy analitycznej Rho Motion, tylko w maju sprzedano na całym świecie 1,6 miliona nowych samochodów elektrycznych. To kolejny dowód na to, że elektromobilność wyraźnie przyspiesza. Z wyjątkiem Ameryki Północnej, która zaczyna zostawać w tyle.
Chiny biją rekord: 1 milion EV sprzedanych w maju
Chiński rynek samochodów elektrycznych rośnie w zawrotnym tempie. W samym maju sprzedano tam rekordowy milion pojazdów elektrycznych. To oznacza 33-procentowy wzrost w porównaniu do maja 2024 i 10-procentowy w stosunku do kwietnia bieżącego roku.
— „Widzimy wyraźną przepaść między dynamicznym rynkiem chińskim a coraz bardziej pogrążonym w stagnacji rynkiem Ameryki Północnej — komentuje Charles Lester z Rho Motion.
Chińscy producenci nie zamierzają zwalniać tempa. Gigant BYD rozszerza swoją obecność w Europie, wprowadzając nowe modele BEV i hybryd plug-in. Popularny miejski model Dolphin Surf (w Chinach znany jako Seagull) właśnie zadebiutował na Starym Kontynencie z ceną startową około 25 tys. dolarów.
Europa trzyma tempo, południe kontynentu przyspiesza
Europa także notuje silny wzrost. 27 proc. rok do roku, z 1,6 miliona sprzedanych pojazdów w okresie od stycznia do maja.
Największe wzrosty notują Niemcy (+45 proc. YTD), Wielka Brytania (+32 proc. YTD) oraz dynamicznie rozwijające się rynki południa — Hiszpania aż +72 proc., a Włochy +58 proc.
Niemcy wprowadzają nowy pakiet zachęt dla flot pojazdów firmowych. Ponieważ ponad połowa rynku motoryzacyjnego w tym kraju to samochody służbowe, ulgi podatkowe i przyspieszona amortyzacja mogą znacznie zwiększyć popyt w drugiej połowie roku.
Ameryka Północna wyraźnie spowalnia
Tymczasem rynek północnoamerykański rośnie zaledwie o 3 proc.. Kanada zanotowała aż 20-procentowy spadek sprzedaży EV po tym, jak rząd tymczasowo wstrzymał dopłaty.
Stany Zjednoczone utrzymują się na powierzchni z 4-procentowym wzrostem. Głównie dzięki federalnym ulgom podatkowym, które mają obowiązywać do końca 2025 roku. Jeśli Partia Republikańska przeforsuje swój plan, dopłaty mogą zniknąć już w 2026 roku. A to może doprowadzić do przyspieszenia zakupów pod koniec tego roku.
Sprzedaż EV na świecie w liczbach (styczeń–maj 2025):
- Globalnie: 7,2 mln (+28 proc.)
- Chiny: 4,4 mln (+33 proc.)
- Europa: 1,6 mln (+27 proc.)
- Ameryka Północna: 0,7 mln (+3 proc.)
- Reszta świata: 0,6 mln (+36 proc.)
Co dalej?
Patrząc na tempo wzrostu i zaangażowanie rządów w rozwój elektromobilności (z wyjątkiem Kanady), wiele wskazuje na to, że 2025 rok może być przełomowy dla branży samochodów elektrycznych.
Kluczowe pytania pozostają jednak bez odpowiedzi: Czy Europa poradzi sobie z konkurencją z Chin? Czy Stany Zjednoczone zdołają utrzymać tempo bez publicznych dopłat? Odpowiedzi poznamy najpewniej w drugiej połowie roku.
Foto: BYD.