Samochody elektryczne sprzedają się w Polsce nędznie. Inaczej z hybrydami. Te idą jak ciepłe bułeczki, zwłaszcza w wydaniu najbardziej teraz cenionej nad Wisłą Toyoty.
Z najnowszych danych sprzedażowych wynika, że nad Wisłą w ubiegłym roku sprzedano zaledwie 16,5 tys. samochodów elektrycznych. To stanowi tylko 3 proc. całego rynku. Co gorsza, ten wynik sprzedaży jest również o gorszy o 3 proc. niż w ubiegłym roku.
Wygląda to bardzo blado w porównaniu np. do mroźnej Norwegii, gdzie już 90 proc. nowych aut to elektryki, ale dość łatwo jest wytłumaczyć, dlaczego Kowalski woli zapach bak pełen paliwa niż w pełni naładowany akumulator trakcyjny.
Elektryki są drogie, zwłaszcza te które dojadą trochę dalej niż na działkę pod miastem. Nie ma ich jak ładować pod blokiem, a i w trasie z tym nie jest różowo. No i dopłaty do nich są słabe w kontekście ich ceny. Bywa też, że ich nie ma wcale, kiedy akurat rząd zmienia warunki dotacji.
To, że kupujemy elektryków, nie oznacza jednak, że wszyscy tęsknimy za dieslem i manualną skrzynią biegów. Nie. Tak już nie jest.
Toyota właśnie podała, że w 2024 roku sprzedała rekordową liczbę samochodów hybrydowych w Polsce. Było ich dokładnie 76 528 – prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wrażenie robi też fakt. że udział napędu hybrydowej w całkowitej sprzedaży marki wyniósł aż 82 proc.
Samochód hybrydowy. Jakie ma zalety?
– Hybrydy są dominującą technologią napędową naszej marki. Oszczędność, trwałość i niezawodność to ich największe atuty. W czwartej i piątej generacji dołączyła jeszcze dynamika i przyjemność z prowadzenia tych aut – twierdzi Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Central Europe.
Hybryd poza tym nie trzeba ładować z gniazdka, co dla mieszkańców bloków ma znaczenie. Ich baterie można wymienić za rozsądne pieniądze po zużyciu. Tak więc sprzedawalność takich samochodów po kilku latach eksploatacji jest dość łatwa i nie wiąże się z potężnymi stratami finansowymi.
Corolla, CH-R i Yaris, czyli co konkretnie kupują Polacy?
W ofercie Toyoty jest teraz dziewięć modeli hybrydowych – w tym pięć SUV-ów i crossoverów. Najpopularniejszym modelem hybrydowym Toyoty w Polsce jest dotychczasowy lider – Corolla Hybrid. W 2024 roku salony opuściło 22 386 egzemplarzy tego auta.
Na drugim miejscu jest Toyota C-HR Hybrid z wynikiem 13 744 sprzedanych aut. A na trzecim Yaris Cross z wynikiem 13 174 sprzedanych aut.
Foto: Toyota.