W chińskiej stoczni Taizhou Maple Leaf Shipyard zwodowano Mayę Cosulich. Pierwszy na świecie bunkrowy tankowiec z napędem metanolowym, który już wkrótce rozpocznie działalność w Singapurze.
Statek powstał na zlecenie włoskiej grupy Fratelli Cosulich. Ceremonia wodowania odbyła się 9 października.
Czym jest statek bunkrowy?
Statek bunkrowy (ang. bunker tanker) to jednostka pływająca, której zadaniem jest dostarczanie paliwa innym statkom na morzu lub w porcie. Pełni więc rolę „pływającej stacji paliw” dla żeglugi handlowej. Bunkrowanie polega na przekazywaniu paliwa bezpośrednio ze statku bunkrowego do odbiorcy, co pozwala ograniczyć przestoje i zwiększyć efektywność operacji portowych.
Technologia napędzana metanolem i energią elektryczną
Tankowiec o nośności 7 990 DWT został zaprojektowany przez SeaTech Solutions International. Wyróżnia się napędem dieslowsko-elektrycznym, trzema generatorami o podwójnym zasilaniu (metanol/diesel) oraz systemem magazynowania energii w bateriach. Ten ostatni pozwala optymalizować zużycie paliwa i ograniczać emisję CO₂.
Dzięki powłoce ochronnej zbiorników, Maya Cosulich może transportować zarówno zielony metanol, jak i biopaliwa.
Co oznacza napęd metanolowy?
W napędzie metanolowym silniki spalinowe zostały przystosowane do pracy z metanolem – paliwem pochodzenia odnawialnego, które spala się znacznie czyściej niż tradycyjny olej napędowy. Dzięki temu emisje dwutlenku węgla mogą być nawet o 60–90% niższe, a jednocześnie znacznie ograniczona jest emisja tlenków siarki i azotu. W połączeniu z instalacją elektryczną i bateriami, metanolowy napęd pozwala na cichszą, bardziej energooszczędną i przyjazną środowisku eksploatację statku.
Pierwszy taki statek w Singapurze
Po dostarczeniu do Singapuru – planowanym na koniec 2025 roku – jednostka rozpocznie pracę w ramach kontraktu czarterowego z TFG Marine, globalnym dostawcą paliw morskich należącym do Trafigura, Frontline i Golden Ocean. Będzie to pierwszy na świecie bunkrowy tankowiec z napędem metanolowym działający w singapurskim porcie. A jest on jednym z największych ośrodków bunkrowania statków na świecie.
– Dostawa Maya Cosulich to doskonała wiadomość dla nas i dla rynku bunkrowego w Singapurze. Wzmacnia naszą zdolność do oferowania klientom niezawodnych i niskoemisyjnych rozwiązań paliwowych – Kenneth Dam, szef bunkrowania w TFG Marine.
Z kolei Guido Cardullo, dyrektor ds. energii morskiej w Fratelli Cosulich Group, dodaje, że Maya Cosulich pokazuje, że „transformacja energetyczna i doskonałość operacyjna mogą iść ze sobą w parze”.
Efekt współpracy branżowej
Projekt Maya Cosulich to wynik partnerstwa rozpoczętego w 2023 roku pomiędzy Fratelli Cosulich Group, TFG Marine, MPA oraz partnerami technicznymi i stoczniowymi. Wspólne działania miały na celu opracowanie w pełni zgodnego z regulacjami rozwiązania bunkrowego dla paliw alternatywnych.
W sierpniu 2025 roku ruszyła budowa bliźniaczej jednostki Anna Cosulich, która ma jeszcze bardziej wzmocnić flotę ekologicznych tankowców Fratelli Cosulich.
Symbol transformacji żeglugi
Wodowanie Maya Cosulich to nie tylko sukces technologiczny. To też ważny sygnał dla globalnego rynku żeglugowego – że era czystych paliw naprawdę się zaczyna. Metanol staje się jednym z głównych kandydatów do zastąpienia tradycyjnych paliw ciężkich. Jest tak dzięki niskiemu śladowi węglowemu i łatwej obsłudze w transporcie morskim.
Dla Singapuru, który odpowiada za ponad 20% światowego rynku bunkrowego, to również strategiczny krok w kierunku utrzymania pozycji lidera w zielonej transformacji żeglugi.
Warto jednak pamiętać, że metanol to dopiero etap pośredni. Prawdziwą przyszłością w żegludze będą paliwa syntetyczne i wodór, które wymagają jeszcze szerszego wsparcia infrastrukturalnego.
Foto: Cosulich.