Jeden z największych producentów opon na świecie opracował nadmuchiwany żagiel do statków. I ma już pierwszy kontrakt.
W każdym biznesie ważna jest mądra ekspansja. Taka, w której firma wykorzystuje swoje unikatowe know-how i inne zasoby, by zaproponować coś nowego – atrakcyjnego na rynku. Wydawać się może, że takie podejście dla niektórych firm może być trudne. No bo w końcu co taki Michelin może wymyśleć poza kolejnymi oponami? Teraz się okazało, że jednak może.
Obok nadmuchiwanych opon Michelin będzie produkował też nadmuchiwane żagle. I jak pomysł wypali, będzie nie tylko ważnym dostawcą na rynku motoryzacyjnym, ale i w branży stoczniowej. Z biznesowego punktu widzenia brzmi to doskonale.
WISAMO – tak nazywa się nadmuchiwany żagiel opracowany przez inżynierów Michelin. Zostanie zainstalowany na okręcie patrolowym budowanym przez stocznię Socarenam. Tak na marginesie, to uczestniczyła ona w budowie najnowszego patrolowca SG-301 Gen. Józef Haller dla naszej Straży Granicznej.
Okręt patrolowy dla francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Morskich, Rybołówstwa i Akwakultury (DGAMPA) będzie miał hybrydowy układ dieslowo-elektryczny wspomagany właśnie żaglem WISAMO. Ten ostatni, przy powierzchnii 170 metrów kwadratowych, pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa o 15 proc.
Żagiel będzie rozwijany – a więc i nadmuchiwany – i zwijany z pomocą w pełni zautomatyzowanego systemu sterowania. Jego podnoszenie, opuszczanie, ustawianie do wiatru, refowanie i składowanie będzie wymagało szczątkowej aktywności ze strony załogi. Powłoka żagla jest lekka i trwała. Ciśnienie powietrza w nim po rozłożeniu nie jest duże, co wpływa korzystanie na trwałość rozwiązania. Maszt, na którym żagiel jest rozwijany, jest również w pełni składany.
Michelin wierzy, że jego żagle spodobają się armatorom. Oszczędności na poziomie 15 proc. na paliwie to dużo. WISAMO w pierwszej wersji nadaje się na jednostki o długości od 15 do 20 metrów. Firma jednak pracuje już nad większymi żaglami do większych jednostek. Oczywiście też nadmuchiwanymi i w pełni składanymi.
Okręt patrolowy z żaglem budowany dla DGAMPA ma zostać zwodowany najpóźniej w 2027 roku.
Foto: Michelin.