Nadmuchiwany żagiel Michelin

Obok opon, Michelin będzie produkował nadmuchiwane żagle

Jeden z największych producentów opon na świecie opracował nadmuchiwany żagiel do statków. I ma już pierwszy kontrakt.

W każdym biznesie ważna jest mądra ekspansja. Taka, w której firma wykorzystuje swoje unikatowe know-how i inne zasoby, by zaproponować coś nowego – atrakcyjnego na rynku. Wydawać się może, że takie podejście dla niektórych firm może być trudne. No bo w końcu co taki Michelin może wymyśleć poza kolejnymi oponami?  Teraz się okazało, że jednak może.

Obok nadmuchiwanych opon Michelin będzie produkował też nadmuchiwane żagle. I jak pomysł wypali, będzie nie tylko ważnym dostawcą na rynku motoryzacyjnym, ale i w branży stoczniowej. Z biznesowego punktu widzenia brzmi to doskonale.

WISAMO – tak nazywa się nadmuchiwany żagiel opracowany przez inżynierów Michelin. Zostanie zainstalowany na okręcie patrolowym budowanym przez stocznię Socarenam. Tak na marginesie, to uczestniczyła ona w budowie najnowszego patrolowca SG-301 Gen. Józef Haller dla naszej Straży Granicznej.

Okręt patrolowy dla francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Morskich, Rybołówstwa i Akwakultury (DGAMPA) będzie miał hybrydowy układ dieslowo-elektryczny wspomagany właśnie żaglem WISAMO. Ten ostatni, przy powierzchnii 170 metrów kwadratowych, pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa o 15 proc.

Żagiel będzie rozwijany – a więc i nadmuchiwany – i zwijany z pomocą w pełni zautomatyzowanego systemu sterowania. Jego podnoszenie, opuszczanie, ustawianie do wiatru, refowanie i składowanie będzie wymagało szczątkowej aktywności ze strony załogi. Powłoka żagla jest lekka i trwała. Ciśnienie powietrza w nim po rozłożeniu nie jest duże, co wpływa korzystanie na trwałość rozwiązania. Maszt, na którym żagiel jest rozwijany, jest również w pełni składany.

Michelin wierzy, że jego żagle spodobają się armatorom. Oszczędności na poziomie 15 proc. na paliwie to dużo. WISAMO w pierwszej wersji nadaje się na jednostki o długości od 15 do 20 metrów. Firma jednak pracuje już nad większymi żaglami do większych jednostek. Oczywiście też nadmuchiwanymi i w pełni składanymi.

Okręt patrolowy z żaglem budowany dla DGAMPA ma zostać zwodowany najpóźniej w 2027 roku.

Foto: Michelin.

Podziel się artykułem

Portal Technologiczny

Wykorzystujemy ciasteczka do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Informacja o tym, w jaki sposób Google przetwarza dane, znajdują się tutaj.