Do tej pory największe statki do transportu aut miał BYD. Już nie. Jeszcze większą jednostkę zbudował SAIC – koncern znany w Polsce z samochodów marki MG.
Chińskie koncerny motoryzacyjne budują statki typu ro-ro jak szalone. Z początkiem kwietnia pisaliśmy o włączeniu do floty BYD kolejnej jednostki BYD Xi’an. Ma 219 metrów długości, szerokość 37,7 metra i może przewieźć 9200 samochodów. BYD ma jeszcze dwa podobne i dwa kolejne buduje. Do tej pory były to największe statki do transportu samochodów na świecie. Były…
15 maja stocznię w Lianyungang nad Morzem Wschodniochińskim opuścił nowy statek Anji Ansheg należący do SAIC Motors. To chiński państwowy koncern motoryzacyjny, który jest już bardzo dobrze znany w Polsce dzięki samochodom należącej do niego marki MG.
Nowy statek został zbudowany przez stocznię China Merchants. Ma 228 metrów długości i jest w stanie przewieźć 9500 samochodów – 300 więcej niż największe jednostki BYD.

Anji Ansheg został zbudowany z myślą o wykorzystaniu metanolu jako głównego źródła paliwa – to paliwo, które może być produkowane bezemisyjnie.
To inny rodzaj napędu niż w statkach BYD, które są napędzane turbinami gazowymi zasilanymi gazem LNG. Są one wspierane przez elektryczne generatory wałowe zasilane ze specjalnych zestawów akumulatorów.
SAIC przy okazji debiutu Anji Ansheng poinformował, że ma już już łącznie łącznie 35 statków. W tym 15 statków do transportu dalekomorskiego, których liczba wzrośnie do 22 w 2026 r. Ma też 9 mniejszych przeznaczonych do transportu przybrzeżnego i 11 statków do transportu rzecznego. Te największe wożą samochody koncernu do Europy, Meksyku, Azji Południowo-Wschodniej i na Bliski Wschód.
Anji Ansheng płynie właśnie z transportem samochodów MG do Bristolu w Wielkiej Brytanii. Jest w tym coś symbolicznego. Największy na świecie statek do transportu aut zawozi Anglikom samochody marki, która kiedyś należała do nich.
Foto: SAIC.