Audi wprowadza nowy samochód do rodziny elektrycznych Gran Turismo. Jest piękny. Poza tym najtańszy w rodzinie, ale i tak bardzo drogi.
Gran Turismo to zawsze mają być luksusowe i dynamiczne samochody przeznaczone do pokonywania długich tras w ponadprzeciętnym komforcie. W świecie elektryków nic się pod tym względem nie zmieniło. To mamy już w modelach Audi S e-tron GT, RS e-tron GT i RS e-tron GT performance. Teraz niemiecki koncern dołącza do tej rodziny model Audi e-tron GT quattro – najtańszy. Chce, by wejście do świata premium pojazdów elektrycznych stało się „jeszcze bardziej atrakcyjne”.
W praktyce oznacza to, że podstawowy model Audi e-tron GT quattro kosztuje niemal 20 tys. euro mniej niż kolejny tutaj e-tron GT S. Brzmi doskonale. Ale to i tak oznacza, że za tę nowość musimy zapłacić co najmniej 108 900 euro. To już nie brzmi tak dobrze.
Za to mamy tutaj do czynienia z pewnością z wyjątkowym samochodem.

Audi e-tron GT quattro – moc, zasięg i system quattro
Moc systemu napędowego w nowym samochodzie sięga 370 kW. Na chwilę – w trybie Launch Control – możemy ją podnieść do 430 kW. To pozwala rozpędzić bolid do setki w czasie 4 sekund.
Auto pobiera energię z dużego akumulatora trakcyjnego o pojemności 105 kWh. Starczy na przejechanie 622 km. Jest on też w stanie przyjąć prąd z ładowarki o mocy aż 320 kW, co w praktyce oznacza, że zasięg zwiększa się o około 285 kilometrów w czasie 10 minut ładowania.
Audi podkreśla, że w praktyce oznacza to, że samochód doskonale radzi sobie zarówno na autostradach, jak i w ruchu miejskim. Szybkie ładowanie ułatwia przy okazji specjalny planer trasy, który w trakcie dojazdu do ładowarki przygotowuje akumulator na przyjęcie potężnej dawki energii.
Wyjątkową przyczepność do drogi w każdych warunkach pogodowych zapewnia tutaj inteligentny system quattro. Rozdziela on moment napędowy między przednią i tylną osią w pełni zmiennie i błyskawicznie. System analizuje sytuację na drodze i odpowiednio dostosowuje rozdział mocy. Zmiany realizowane są w ciągu zaledwie kilku milisekund.
Audi e-tron GT quattro – efektowny design i duży komfort
Samochody Gran Turismo nie tylko muszą się doskonale prowadzić na długich trasach. Muszą również dobrze wyglądać. I Audi e-tron GT quattro spełnia ten wymóg z naddatkiem.
Duże koła, smukła sylwetka przypominająca coupé i wydłużony rozstaw osi jasno sugerują, że mamy do czynienia z samochodem o sportowym zacięciu. To podkreśla również niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,24 i sterowane wloty powietrza.
Uwagę z pewnością przyciąga też z przodu odwróconą osłona chłodnicy Singleframe w kolorze nadwozia i z tyłu elegancko zaprojektowany dyfuzor z pionowymi żebrami.

W środku jest ponoć diabelnie komfortowo. Umieszczony w podwoziu akumulator ma wgłębienia na nogi, co zapewnia wszystkim pasażerom wysoki komfort siedzenia. Kierowca i pasażer z przodu podróżują lna regulowanych w ośmiu kierunkach sportowych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami, które okazują się szczególnie wygodne podczas długich podróży.
Nie powinniśmy też narzekać na brak miejsca na bagaże przy wyprawie nad morze lub na narty. Oparcie tylnego siedzenia można częściowo lub całkowicie złożyć, aby sprzęt sportowy można było schować w bagażniku o pojemności 405 litrów. Samochód ma ma też przedni kufer o pojemności 77 litrów.
Auto, podobnie jak inne modele Audi e-tron GT, jest produkowany w zakładzie Audi Sport GmbH Böllinger Höfe w Neckarsulm.
Foto: Audi.