Nowy microhub przeładunkowy w centrum Wrocławia ma umożliwić dystrybucję paczek na ekologicznych rowerach cargo, potencjalnie ograniczając ruch samochodów dostawczych.
Projekt we Wrocławiu jest odpowiedzią na logistyczne wyzwania, z którymi mierzą się centra dużych miast. Jak efektywnie dostarczać przesyłki, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ na środowisko i obciążenie komunikacyjne?
Microhub NFM – w podziemiach Narodowego Forum Muzyki – funkcjonuje jako centralny punkt przeładunkowy. Paczki docierają do niego tradycyjnymi samochodami dostawczymi, a stamtąd mają być dystrybuowane dalej, często z wykorzystaniem rowerów cargo (towarowych riksz), rozwożących paczki bezpośrednio do odbiorców oraz pobliskich automatów paczkowych.
Jest to rozwiązanie mające na celu optymalizację logistyki ostatniej mili w strefach o ograniczonym dostępie.
Ograniczenie ruchu i poprawa efektywności
Prof. Maja Kiba-Janiak z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, koordynatorka Partnerstwa na rzecz obsługi towarowej w historycznym centrum Wrocławia, wskazuje, że dotychczas dostawcy w centrum miasta napotykali trudności z niedopasowanymi oknami czasowymi i brakiem wyznaczonych miejsc do rozładunku. Prowadziło to do łamania przepisów i blokowania ciągów komunikacyjnych.
Microhub ma na celu poprawę tej sytuacji. Szacunki ekspertów sugerują, że może on zredukować liczbę samochodów dostawczych w centrum w godzinach szczytu nawet o 70%. Dla mieszkańców oznaczałoby to obniżenie poziomu hałasu i zanieczyszczenia powietrza, a także mniejsze utrudnienia w ruchu drogowym.
Allegro, jako jeden z partnerów inicjatywy, wyraża zainteresowanie innowacjami logistycznymi, które pozwalają zmniejszyć ślad węglowy.
– Zrównoważony transport miejski to temat, któremu w Allegro przyglądamy się z dużą uwagą. Projekty takie jak ten we Wrocławiu to modelowe przykłady działań, które realnie mogą wpłynąć na jakość życia w miastach. Cieszy nas, że możemy być częścią tego rozwiązania – komentuje Alicja Bieszyńska, Manager Operations Sustainability w Allegro.
Grzegorz Szaton, Director, Group Delivery Operations w Allegro, dodaje, że microhub wpisuje się w rozwój Allegro Delivery jako narzędzie do testowania nowoczesnych, miejskich modeli logistycznych.
Cechy pionierskiego projektu
Wrocławski microhub ma być pierwszym w Polsce, który jest współdzielony przez wiele konkurencyjnych firm (wśród partnerów, obok Allegro, są m.in. DPD Polska, GLS Poland, InPost). Korzysta on z istniejącej infrastruktury – podziemnego parkingu, co ma zapewniać efektywność wdrożenia.
Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia, wyraża nadzieję, że nowy model logistyki miejskiej przyniesie korzyści mieszkańcom i środowisku, a miasto stanie się punktem odniesienia dla innych ośrodków miejskich w regionie. Implementacja microhubu w logistyce ostatniej mili nie powinna, według założeń, wydłużać czasu dostarczania paczek.
Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują już w miastach takich jak Londyn, Berlin czy Sydney. Wrocław dołącza do tej grupy, testując model oparty na współpracy sektora prywatnego, publicznego i nauki.
Foto: Allegro.