jadrowy kontenerowiec

Koreańska stocznia ma amerykańską zgodę na budowę jądrowego statku

Wkrótce na morza wypłyną statki handlowe z napędem jądrowym. Projekt pierwszego ma stocznia z grupy HD Hyundai.

Do tej z reaktorów jądrowych na morzach to korzystały lub korzystają największe okręty podwodne, jeszcze większe od nich lotniskowce i sporadycznie rosyjskie lodołamacze. Powód był oczywisty – ekstremalnie wysoka cena jądrowych rozwiązań. Ale to się właśnie zmienia. Debiutująca właśnie technologia SMR (małych modułowych reaktorów jądrowych) pozwoli zbudować duże statki handlowe z napędem atomowym. 

Niewykluczone, że pierwszym z nich będzie kontenerowiec o ładowności aż 15 000 TEU. Mniej więcej tyle ma teraz większość największych jednostek tego typu. Statek chce zbudować koreańska stocznia HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (HD KSOE) z grupy HD Hyundai. Ma już mocno zaawansowany projekt i ogólną zgodę Amerykańskiego Biura ds. Żeglugi na jego realizację. Model statku HD KSOWE zaprezentowała kilka dni temu na targach U.S. New Nuclear for Maritime Summit.

Koreańczycy twierdzą, że jądrowy napęd do kontenerowca ma niemal same zalety, Statek przy tych samych rozmiarach co jednostki z tradycyjnym napędem przewozi więcej ładunku. Nie ma bowiem dużej maszynownii, zbiorników paliwa i układów wydechowych.

To rozwiązanie może być też bardzo bezpieczne. Inżynierowie HD KSOE w celu ochrony przed promieniowaniem zaprojektowali np. płaszcz dla reaktora będący podwójnym zbiornikiem wypełnionym wodą. 

Innowacyjnych rozwiązań na jądrowym kontenerowcu ma być więcej. Wśród nich jest nadkrytyczny układ napędowy oparty na dwutlenku węgla korzystający z ciepła wytwarzanego przez reaktor. To pozwoliło na poprawę sprawności cieplnej o około 5 proc. w porównaniu z istniejącymi układami napędowymi wykorzystującymi parę wodną.

Stocznia HD KSOE na wspomnianych targach U.S. New Nuclear for Maritime Summit poinformowała ponadto, że planuje utworzenie morskiego ośrodka demonstracyjnego w zakresie energetyki jądrowej w swoim Centrum Testowym Technologii Przyszłości w Yongin. Tam chce rozwijać jądrowe projekty. Tam też do 2030 roku ma zostać opracowany precyzyjny „morski model biznesowy w dziedzinie energetyki jądrowej”.

Koreańczycy jednak już wierzą, że całe przedsięwzięcie będzie się spinać ekonomicznie i armatorzy zaczną inwestować w jądrowe statki.

Ciekawe kiedy ktoś wpadnie na pomysł, by reaktory SMR zacząć instalować również na ogromnych wycieczkowcach…

Foto: HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering.

Podziel się artykułem

Portal Technologiczny

Wykorzystujemy ciasteczka do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Informacja o tym, w jaki sposób Google przetwarza dane, znajdują się tutaj.