W pierwszej połowie 2025 roku najczęściej wybieranym autem w Chinach– zarówno wśród elektryków, jak i pojazdów spalinowych – nie był ani Tesla Model Y, ani hit ubiegłego roku BYD Seagull (znany w Polsce Dolphin Surf). Najlepiej sprzedającym się autem w Chinach okazał się… Geely Xingyuan, nazywany także Geely Star Wish.
Zgodnie z danymi serwisu Yiche, Geely sprzedało niemal 205 tys. egzemplarzy Xingyuana do końca czerwca 2025 roku. To wynik, który pozwolił wyprzedzić zarówno BYD Seagulla (174 912 sztuk), jak i Teslę Model Y (171 491 sztuk).
Czym wyróżnia się ten nowy lider? Przede wszystkim ceną. Xingyuan kosztuje w Chinach zaledwie 69 800 juanów, czyli niespełna 10 tys. dolarów. To model stworzony z myślą o masowym odbiorcy i codziennym użytkowaniu.
Klienci mogą wybierać między dwiema wersjami akumulatorów LFP produkowanymi przez CATL: 30,12 kWh (zasięg 310 km wg CLTC) oraz 40,16 kWh (zasięg 410 km).
BYD i Tesla zdetronizowani – ale wciąż walczą
BYD nie składa jednak broni. Aby utrzymać tempo sprzedaży, marka jeszcze w tym roku ponownie obniżyła cenę Seagulla do 55 800 juanów, czyli około 7 800 dolarów. To najtańszy wariant tego pojazdu. W standardzie Seagull również startuje od 69 800 juanów, czyli dokładnie tyle samo, ile kosztuje Geely Xingyuan.
Pomimo utraty pozycji lidera, Seagull nadal sprzedaje się bardzo dobrze – średnio blisko 30 tys. egzemplarzy miesięcznie. To imponujący wynik, który pokazuje, że segment budżetowych EV w Chinach rozwija się błyskawicznie.
Xiaomi SU7 i Model Y – bój o klasę premium
Wśród droższych aut elektrycznych Tesla Model Y nadal utrzymuje tytuł najlepiej sprzedającego się pojazdu klasy premium. Jednak za jej plecami czai się już Xiaomi SU7, które w pierwszej połowie 2025 roku znalazło ponad 155 tys. nabywców, plasując się na szóstym miejscu ogólnego rankingu sprzedaży.
Warto zauważyć, że miesięczne dostawy SU7 od października przekraczają już 20 tys. sztuk, mimo ograniczonych mocy produkcyjnych. To oznacza, że Xiaomi może być czarnym koniem drugiej połowy roku.
Chiński rynek EV nie zwalnia
Ranking najczęściej wybieranych pojazdów w Chinach w pierwszej połowie 2025 roku pokazuje, jak bardzo rynek ten różni się od reszty świata. Niskie ceny, lokalna produkcja i szybkie innowacje technologiczne sprawiają, że chińscy producenci dominują pod względem wolumenu sprzedaży.
W pierwszej piątce zestawienia znalazły się jeszcze Wuling Hongguang MINI EV (171 046 sztuk) i BYD Qin PLUS(163 603 sztuk), co potwierdza, że klienci w Chinach wciąż chętnie wybierają mniejsze, przystępne cenowo modele.
Co dalej?
Wyścig o miano lidera rynku trwa. Czy Geely utrzyma pozycję do końca roku? Czy BYD i Xiaomi odzyskają przewagę? A może Tesla zaskoczy kontratakiem w segmencie premium?
Jedno jest pewne – chiński rynek aut elektrycznych pozostaje najbardziej dynamiczny na świecie.
Foto: Geely.