W piątek Tesla wprowadziła bez większego rozgłosu odświeżoną Teslę Model Y do sprzedaży w Chinach, w Singapurze i w Nowej Zelandii.
Kilka godzin po tym, jak wyciekły pierwsze niezakamuflowane zdjęcia Tesli Model Y do sieci, firma Elona Muska rozpoczęła w Państwie Środka jej sprzedaż. Z niewielkiem opóźnieniem otwarto również zamówienia na nowy samochód w Singapurze i w Nowej Zelandii.
Nowa Tesla Y jest dostępna w dwóch wariantach „Launch Series”. Pierwszy ma napęd tylko na tył. Drugi na wszystkie koła i jest o dużym zasięgu (Long Range).
Wielkich zaskoczeń nie ma. Tesla Y w odsłonie Juniper wygląda, działa i kosztuje niemal dokładnie tak, jak wynikało to z wcześniejszych przecieków i spekulacji.
Zniknęły więc z przodu „kacze usta” i charakterystyczne reflektory. Pojawiły się nowe wąskie lampy i pasy świetlne. Ten ostatni staje się dzisiaj niemal obowiązkowym wyposażeniem wiele samochodów. Szczególnie tych pochodzących z Chin.

W środku dość ostrożnie zmieniono wygląd i materiały. Jest trochę nowocześniej. Pojawiło się więcej gadżetów. Co ważne, wśród nich najnowszy autopilot Hardware 4.0 (AI4). Teraz jest oferowany w standardzie.
Nowa Tesla Model Y – zasięg i przyspieszenie
Facelifting to nie wszystko. Zaktualizowany Model Y ma nieco lepszy zasięg i wydajność. Wersję z napędem na tylne koła wyposażono w akumulator o pojemności 62,5 kWh. Osiąga tym samym zasięg wg normy CLTC 593 km, czyli o 39 km więcej niż jej poprzedniczka.
Moc silnika sięga tutaj 220 kW. To pozwala przyspieszyć do setki w 5,3 sekundy. Szybciej od poprzedniczki o 0,6 sekundy.
Imponujący jest zasięg wersji Long Range z napędem na wszystkie koła. Tutaj mamy akumulator 78,4 kWh i 719 km zasięgu wg normy CLTC. To wynik lepszy o 31 km od poprzedniego modulu. To też nowy rekord dla Modelu Y.
Wersja LR z napędem na wszystkie koła ma moc 331 kW z dwóch silników elektrycznych. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy.

Obie nowe Tesle Y osiągają prędkość maksymalną 201 km/h.
Wersja z napędem na tylne koła obsługuje poza tym ładowanie prądem stałym o mocy do 170 kW, a wersja o dużym zasięgu do 250 kW. Tesla twierdzi, że 15-minutowe ładowanie może uzupełnić zasięg o 250 km.
Ile kosztuje nowa Tesla Model Y?
Jest drożej niż było, ale bez bez przesady. Ceny Modelu Y z napędem na tylne koła zaczynają się od 263 500 juanów (niecałe 150 tys. zł), podczas gdy wersja z napędem na wszystkie koła o dużym zasięgu kosztuje od 303 500 RMB (ponad 172 tys. zł).
Tak więc podstawowa wersja Modelu Y podrożała o 13 600 RMB, czyli niecałe 8 tys. zł, natomiast cena wersji z napędem na wszystkie koła o dużym zasięgu wzrosła o 12 600 RMB (nieco ponad 7,1 tys. zł).
Foto: Tesla.