e-doreczenia

Jak mniej chodzić na pocztę? e-Doręczenia dla każdego

Godzina w kolejce po obiór listu poleconego na poczcie? Dzięki nowej usłudze możemy tego w dużym stopniu uniknąć.

Każdy z nas może już założyć skrzynkę do e-Doręczeń. To szybka, bezpieczna i wygodna – jak twierdzi Poczta Polska – oficjalna komunikacja elektroniczna. Jest dostępna bezpłatnie dla każdego. W praktyce to nowoczesna i sensowna alternatywa dla tradycyjnej poczty.

I co w tym najważniejsze, obowiązkowa dla urzędów, które chcą nam wysłać list polecony. Od momentu założenia skrzynki (ADE – adresu doręczeń elektronicznych) w systemie e-Doręczeń większość instytucji publicznych ma obowiązek komunikować się z nami w ten sposób. Z czasem obowiązek ten będzie rozszerzany na inne podmioty. 

Kiedy więc zaczniemy korzystać z e-Doręczeń coraz rzadziej będziemy musieii chodzić z papierowym awizo na pocztę po list. Aż w końcu za jakiś czas nie będzie to już w ogóle potrzebne.

Czym są e-doręczenia od strony prawnej?

E-doręczenia, jak tłumaczy Poczta Polska, to usługa umożliwiająca elektroniczną wymianę dokumentów z potwierdzeniem odbioru, oparta na Ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. 2020 poz. 2320).

Usługa ta zapewnia równoważność prawną doręczeń elektronicznych i tradycyjnych, gwarantując użytkownikom bezpieczną i wiarygodną formę korespondencji.

Urząd może nam więc wysłać list w tym systemie i jak my go odbierzemy, to będzie to skutkowało dokładnie tym samym, czym odebranie tradycyjnego listu poleconego z potwierdzeniem odbioru.

E-Doręczenia mają też inne zalety. To oczywista oszczędność czasu i pieniędzy. Wysyłamy i odbieramy dokumenty online, bez konieczności spaceru na pocztę lub do skrzynki pocztowej. Z systemu można korzystać przez całą dobę, z dowolnego miejsca na świecie z dostępem do internetu. Wiadomości docierają do nas lub do urzędów w ciągu kilku sekund.

System e-doręczeń jest też bezpieczny. Wszystkie przesyłki są szyfrowane i chronione przed niepowołanym dostępem. Każde doręczenie posiada potwierdzenie nadania oraz odbioru, równoznaczne z tradycyjną, urzędową pieczęcią.

System umożliwia także łatwe przechowywanie i dostęp do historii korespondencji.

Jak założyć skrzynkę e-Doręczeń (ADE)

1. Wchodzimy na stronę http://edoreczenia.gov.pl.
2. Rejestrujemy się, wykorzystując jedną z kilku metod potwierdzenia swojej tożsamości. W tym np. profil zaufany, aplikację mObywatel, bankowość elektroniczną lub e-dowód.
3. Wypełniamy formularz wniosku o nadanie Adresu do e-Doręczeń (ADE).
4. Potwierdzamy nasz adres e-mail do powiadomień.
5. Aktywujemy skrzynkę ADE, korzystając z linku aktywacyjnego przesłanego na nasz e-mail.

Tyle. Możemy spokojnie czekać na pierwszą cyfrową korespondencję z urzędu.

Foto: ChatGPT/AI.

Podziel się artykułem

Portal Technologiczny

Wykorzystujemy ciasteczka do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Informacja o tym, w jaki sposób Google przetwarza dane, znajdują się tutaj.