MOIA ID BUZZ AD

ID. Buzz AD – pierwsza autonomiczna taksówka Volkswagena

Firma technologiczna MOIA, należąca do Grupy Volkswagen, zaprezentowała produkcyjną wersję ID. Buzz AD – pierwszego w pełni autonomicznego samochodu Volkswagena, zoptymalizowanego specjalnie pod kątem usług miejskiego transportu autonomicznego.

Nowy pojazd nie jest jedynie środkiem transportu. To kluczowy element kompletnego ekosystemu, który obejmuje zarówno oprogramowanie, jak i zestaw usług dla operatorów flot autonomicznych. MOIA oferuje gotowe rozwiązanie typu „pod klucz” dla miast, gmin i prywatnych firm transportowych. Dzięki niemu mogą szybko, bezpiecznie i na dużą skalę wdrożyć autonomiczne usługi przewozowe.

– Dzięki naszemu w pełni autonomicznemu rozwiązaniu tworzymy unikalną ofertę mobilności: miasta, gminy i operatorzy flot mogą zapewnić autonomiczny transport dostępny dla wszystkich – prosto i niezawodnie – mówi Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.

Jego zdaniem, pojazdy ID. Buzz bez kierowcy to część w pełni zintegrowanego pakietu 360 stopni. Oparty jest na zaawansowanej technologii, nowoczesnej flocie, inteligentnym zarządzaniu i przyjaznym systemie rezerwacji.

Z Hamburga na cały świat

Począwszy od 2026 roku, Volkswagen planuje wdrożenie ID. Buzz AD w Europie i Stanach Zjednoczonych. Autonomiczny minibus powstał we współpracy z firmą Mobileye, która dostarczyła system jazdy autonomicznej, spełniający wymagania poziomu SAE 4. 

To oznacza, że pojazdy będą mogły poruszać się całkowicie samodzielnie, z możliwością zdalnego nadzoru.

ID. Buzz AD wyposażono m.in. w 27 czujników – w tym 13 kamer, dziewięć LiDAR-ów i pięć radarów. W środku mamy sporo miejsca dla czterech pasażerów oraz złożony standardowo fotel dla kierowcy, z którego będzie można skorzystać w sytuacji awaryjnej.

– Łącząc pojazd i oprogramowanie w kompletną, w pełni autonomiczną usługę, koncentrujemy się na sztucznej inteligencji i mobilności przyszłości. Dzięki temu wspieramy suwerenność technologiczną Europy i wzmacniamy pozycję Niemiec w dynamicznie rozwijającej się branży innowacji – dodaje Christian Senger, CEO Volkswagen Autonomous Mobility.

Kompleksowy ekosystem AD MaaS

Serce rozwiązania MOIA to ekosystem Autonomous Driving Mobility-as-a-Service (AD MaaS). Umożliwia zarządzanie flotą w czasie rzeczywistym, wspiera pasażerów, dba o bezpieczeństwo i integruje się z istniejącymi aplikacjami rezerwacyjnymi. 

System został zaprojektowany z myślą o spełnieniu wszystkich norm prawnych dla pojazdów autonomicznych, w tym procedur awaryjnych i zdalnego nadzoru.

Kluczowym komponentem ekosystemu jest Operator Enablement – zestaw narzędzi wspierających wdrażanie i zarządzanie flotami autonomicznymi. Obejmuje on symulacje, szkolenia, uruchomienie usług i monitoring operacyjny w czasie rzeczywistym.

Odpowiedź na wyzwania przyszłości

– Mobilność to podstawowa potrzeba człowieka. Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości w zakresie dostępu do elastycznego, współdzielonego i przystępnego transportu – zaznacza Sascha Meyer, prezes MOIA. 

Jak podkreśla, pojazdy autonomiczne mogą znacząco złagodzić problemy niedoboru kierowców i poprawić dostępność usług transportowych na różnych obszarach – zarówno w dużych miastach, jak i na przedmieściach czy terenach wiejskich.

Na początek autonomiczne taksówki VW pojawią się na ulicach Hamburga.

Foto: MOIA.

Podziel się artykułem

Portal Technologiczny

Wykorzystujemy ciasteczka do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Informacja o tym, w jaki sposób Google przetwarza dane, znajdują się tutaj.