Firma technologiczna MOIA, należąca do Grupy Volkswagen, zaprezentowała produkcyjną wersję ID. Buzz AD – pierwszego w pełni autonomicznego samochodu Volkswagena, zoptymalizowanego specjalnie pod kątem usług miejskiego transportu autonomicznego.
Nowy pojazd nie jest jedynie środkiem transportu. To kluczowy element kompletnego ekosystemu, który obejmuje zarówno oprogramowanie, jak i zestaw usług dla operatorów flot autonomicznych. MOIA oferuje gotowe rozwiązanie typu „pod klucz” dla miast, gmin i prywatnych firm transportowych. Dzięki niemu mogą szybko, bezpiecznie i na dużą skalę wdrożyć autonomiczne usługi przewozowe.
– Dzięki naszemu w pełni autonomicznemu rozwiązaniu tworzymy unikalną ofertę mobilności: miasta, gminy i operatorzy flot mogą zapewnić autonomiczny transport dostępny dla wszystkich – prosto i niezawodnie – mówi Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.
Jego zdaniem, pojazdy ID. Buzz bez kierowcy to część w pełni zintegrowanego pakietu 360 stopni. Oparty jest na zaawansowanej technologii, nowoczesnej flocie, inteligentnym zarządzaniu i przyjaznym systemie rezerwacji.
Z Hamburga na cały świat
Począwszy od 2026 roku, Volkswagen planuje wdrożenie ID. Buzz AD w Europie i Stanach Zjednoczonych. Autonomiczny minibus powstał we współpracy z firmą Mobileye, która dostarczyła system jazdy autonomicznej, spełniający wymagania poziomu SAE 4.
To oznacza, że pojazdy będą mogły poruszać się całkowicie samodzielnie, z możliwością zdalnego nadzoru.
ID. Buzz AD wyposażono m.in. w 27 czujników – w tym 13 kamer, dziewięć LiDAR-ów i pięć radarów. W środku mamy sporo miejsca dla czterech pasażerów oraz złożony standardowo fotel dla kierowcy, z którego będzie można skorzystać w sytuacji awaryjnej.
– Łącząc pojazd i oprogramowanie w kompletną, w pełni autonomiczną usługę, koncentrujemy się na sztucznej inteligencji i mobilności przyszłości. Dzięki temu wspieramy suwerenność technologiczną Europy i wzmacniamy pozycję Niemiec w dynamicznie rozwijającej się branży innowacji – dodaje Christian Senger, CEO Volkswagen Autonomous Mobility.
Kompleksowy ekosystem AD MaaS
Serce rozwiązania MOIA to ekosystem Autonomous Driving Mobility-as-a-Service (AD MaaS). Umożliwia zarządzanie flotą w czasie rzeczywistym, wspiera pasażerów, dba o bezpieczeństwo i integruje się z istniejącymi aplikacjami rezerwacyjnymi.
System został zaprojektowany z myślą o spełnieniu wszystkich norm prawnych dla pojazdów autonomicznych, w tym procedur awaryjnych i zdalnego nadzoru.
Kluczowym komponentem ekosystemu jest Operator Enablement – zestaw narzędzi wspierających wdrażanie i zarządzanie flotami autonomicznymi. Obejmuje on symulacje, szkolenia, uruchomienie usług i monitoring operacyjny w czasie rzeczywistym.
– Mobilność to podstawowa potrzeba człowieka. Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości w zakresie dostępu do elastycznego, współdzielonego i przystępnego transportu – zaznacza Sascha Meyer, prezes MOIA.
Jak podkreśla, pojazdy autonomiczne mogą znacząco złagodzić problemy niedoboru kierowców i poprawić dostępność usług transportowych na różnych obszarach – zarówno w dużych miastach, jak i na przedmieściach czy terenach wiejskich.
Na początek autonomiczne taksówki VW pojawią się na ulicach Hamburga.