Japoński gigant motoryzacyjny przeprowadził udany test pionowego startu i lądowania rakiety wielokrotnego użytku. Projekt rozwijał po cichu co najmniej od kilku lat.
Niecałe dwa tygodnie temu Honda Research and Development zaskoczyła świat swoim najnowszym osiągnięciem. Udanym testem niskiego lotu pionowego prototypu rakiety wielokrotnego użytku.
Choć firma od kilku lat prowadziła badania nad technologiami kosmicznymi, to nikt nie spodziewał się, że Honda jest aż tak zaawansowana w pracach nad pojazdem zdolnym do startu i lądowania w stylu rakiet SpaceX.
Test z sukcesem – technologia inspirowana Falconem 9
Prototyp Hondy miał nieco ponad 6 metrów wysokości i niespełna metr średnicy. Został wyposażony w składane nogi do lądowania oraz kratownicowe stery aerodynamiczne (tzw. grid fins). To rozwiązania dobrze znane z rakiet Falcon 9 od SpaceX.
Podczas testu osiągnięto pułap około 90 metrów, a cały lot trwał mniej niż minutę.
Pojazd był najprawdopodobniej napędzany przez dwa silniki na ciekłe paliwo. Choć Honda nie ujawniła szczegółowych danych technicznych, sam fakt przeprowadzenia takiego testu sugeruje, że firma pracuje nad rakietą już od dłuższego czasu.
Skrywane ambicje kosmiczne
W świecie nowoczesnych technologii rzadko zdarza się, by duże firmy trzymały w tajemnicy tak ambitne projekty. Zazwyczaj startupy i korporacje ogłaszają swoje plany z wyprzedzeniem, licząc na zainteresowanie inwestorów. Honda, jako firma dobrze finansowana i niezależna od zewnętrznego kapitału, mogła sobie pozwolić na kontynuowanie prac bez medialnego rozgłosu.
Pierwsze wzmianki o pracach Hondy nad silnikiem rakietowym i lekką rakietą orbitalną pojawiły się już w 2021 roku. Nie wiadomo jednak, czy obecnie testowany pojazd bazuje na tamtym projekcie, ani czy Honda zamierza rozwijać pełnoprawny system wynoszenia ładunków na orbitę.
Od motocykli po kosmos
Pomysł, że Honda mogłaby wejść w sektor kosmiczny, może wydawać się zaskakujący. W końcu firma zaczynała tuż po II wojnie światowej jako producent motocykli. Później dodała do swojej oferty samochody, a następnie samoloty. Jej HondaJet odniósł spory sukces w branży lekkich odrzutowców. Marka obecna jest również w przemyśle morskim, sportach motorowych, produkcji generatorów i silników przemysłowych.
Na japońskim rynku kosmicznym Honda ma do czynienia z niewielką konkurencją. Obecnie jedynym poważnym graczem jest Mitsubishi Heavy Industries – producent i operator rakiety H3 dla japońskiej agencji kosmicznej JAXA. Jednak na tle operatorów z USA, Chin czy Indii, Japonia pozostaje daleko w tyle.
Fakt, że Honda zdecydowała się publicznie potwierdzić swoje prace nad rakietą wielokrotnego użytku, może świadczyć o dalszych planach rozwoju w sektorze kosmicznym. Firma jednak na razie nie zdradza zbyt wielu szczegółów – pozostaje więc czekać na kolejne kroki tego zaskakującego, ale obiecującego projektu.
Foto: Honda.