sklep H&M

H&M wykorzysta cyfrowe klony modelek w reklamach i mediach społecznościowych

Znana szwedzka marka odzieżowa chce wygenerować za pomocą AI fotki z reklamami ubrań i zatrudnionymi przez nią wcześniej modelkami.

Reklamy wygenerowane przez AI mają korzystać z wizerunku 30 modelek. Na pierwszy rzut oka wszystko ma być w porządku.

A więc, po pierwsze, modelki będą musiały wyrazić zgodę na wykorzystanie ich wizerunków w reklamach stworzonych przez sztuczną inteligencję.

Po drugie, zachowają prawa do swoich cyfrowych replik i ich wykorzystania przez firmę w celach marketingowych. Z tym też łączy się kolejny punkt. H&M twierdzi, że modelki będą wynagradzane za korzystanie ze swoich cyfrowych bliźniaków w podobny sposób, jak obecnie. Teraz firma płaci im za użycie ich wizerunków na podstawie stawek uzgodnionych z reprezentującym je agentem. Tak ma pozostać.

Zdjęcia, które powstaną z wykorzystaniem AI będą także wyraźnie opisane, że powstały z jej użyciem – przynajmniej w mediach społecznościowych.

Do tego wszystkiego H&M twierdzi, że nie zmieni swojego „podejścia skoncentrowanego na człowieku”.

Ludzie z branży nie ufają szwedzkiemu koncernowi. Amerykańska influencerka Morgan Riddle (niecałe 434 tys. obserwujących) nazwała ruch H&M „haniebnym” w poście na Instagramie. Dodała to tego jednozdaniowy komentarz, że pomysł Szwedów zabierze pracę wszystkim pracującym do tej pory przy sesjach fotograficznych modelek.

H&M nie jest pierwszą dużą marką odzieżową, która wpadła na pomysł zatrudnienia AI zamiast modeli i modelek. Już w 2023 roku zaczął testować to rozwiązanie Levi’s. Tłumaczył to chęcią „zwiększenie różnorodności”. Pojawiły się protesty. Koncern zapowie​​dział więc, że nie ograniczy sesji zdjęciowych na żywo z modelkami… Sprawa ucichła. No i teraz branżowy magazyn Business of Fashion napisał o zamierzaniach H&M.

Foto: H&M.

Podziel się artykułem

Portal Technologiczny

Wykorzystujemy ciasteczka do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Informacja o tym, w jaki sposób Google przetwarza dane, znajdują się tutaj.