Od kilku lat w Niemczech maleje liczba graczy pecetowych. Zyskują głównie konsole. Gra na komórkach stała się standardem i już nie rośnie.
Niemiecki rynek gier komputerowych odnotowuje zauważalne zmiany – i niekoniecznie na korzyść graczy pecetowych.
Z najnowszych danych opublikowanych przez serwis Game.de, opartych na badaniach YouGov, wynika, że liczba graczy korzystających z komputerów osobistych spadła w 2024 roku do poziomu 13,1 mln. To aż o 20 proc. mniej niż w 2019 roku.
Jednocześnie rośnie liczba graczy konsolowych, a rynek mobilny zdaje się osiągać swój punkt nasycenia.
Konsole rosną w siłę
Podczas gdy PC traci na popularności, konsole nie tylko utrzymują swoją pozycję, ale dynamicznie zyskują nowych użytkowników. Od 2019 roku ich liczba zwiększyła się o 29 proc. Za sukcesem stoją głównie Sony, Microsoft i Nintendo. Skutecznie utrzymują zainteresowanie graczy dzięki nowym wersjom swoich urządzeń — jak PlayStation 5 Pro czy Nintendo Switch OLED.
W tym roku dużą rolę może odegrać także debiut Switcha 2, który ma potencjał, by istotnie wpłynąć na wyniki całego rynku.
Aktualnie w Niemczech z konsol korzysta 20,5 mln graczy — tylko nieco mniej niż tych grających na smartfonach (22,9 mln). Warto zaznaczyć, że urządzenia mobilne cieszyły się dynamicznym wzrostem w latach 2019–2020. Jednak od tamtej pory liczba graczy w tym segmencie nie rośnie.

PC traci grunt pod nogami
Jeszcze w 2019 roku gracze pecetowi stanowili najliczniejszą grupę — było ich 16,3 mln, podczas gdy użytkowników konsol 15,9 mln. W 2024 roku różnica ta jest już wyraźnie na korzyść konsol: 20,5 mln kontra 13,1 mln.
Co więcej, w ciągu ostatniego roku PC stracił kolejne 400 tys. użytkowników.
Jedną z możliwych przyczyn spadku popularności komputerów osobistych w gamingu może być brak przełomowych innowacji sprzętowych w średnim i niższym segmencie cenowym. W ostatnich latach rynek GPU nie oferował wielu atrakcyjnych rozwiązań dla mniej wymagających graczy, a jednocześnie ceny wielu podzespołów pozostały wysokie. To sprawia, że dla przeciętnego użytkownika zakup konsoli może być po prostu bardziej opłacalny.
Rynek gier w Niemczech: przerwa w rozwoju
Według Game.de, cały rynek gier w Niemczech w 2024 roku doświadczył wyraźnego spowolnienia. Sprzedaż gier spadła o 17 proc., sprzętu o 10 proc., a jedynym rosnącym segmentem były usługi online — z 12 proc. wzrostem rok do roku.
Co ciekawe, aż 19 mln graczy w Niemczech korzysta z więcej niż jednej platformy do grania, co potwierdza rosnące znaczenie tzw. graczy multiplatformowych.
Chociaż dane dotyczą jedynie Niemiec, mogą być zwiastunem szerszego trendu na rynku europejskim, a być może również globalnym. Czekamy na podobne statystyki z USA i reszty świata, które pomogłyby odpowiedzieć na pytanie, czy PC gaming rzeczywiście wchodzi w fazę schyłkową.
Foto: Mario Cvitkovic z Pixabay.