Samsung oficjalnie zaprezentował swoje pierwsze gogle do rozszerzonej rzeczywistości – Galaxy XR.
Urządzenie, wcześniej znane pod nazwą kodową Moohan, ma być odpowiedzią koreańskiego giganta na dynamicznie rosnący rynek rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, zdominowany dotąd przez Apple i Meta.
Gogle są już dostępne w Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych w cenie 2,69 mln wonów (około 1880 dolarów).
Pierwsze urządzenie z Android XR
Galaxy XR to pierwsze na świecie gogle korzystające z nowego systemu Android XR – platformy współtworzonej przez Samsunga, Google i Qualcomma. System został zaprojektowany z myślą o integracji technologii XR (extended reality) z multimodalną sztuczną inteligencją. Umożliwia naturalną komunikację między człowiekiem a urządzeniem przy użyciu tekstu, obrazu, głosu i gestów.
– Galaxy XR stworzy nowy ekosystem mobilny – mówi Choi Won-joon, dyrektor operacyjny działu Mobile Experience w Samsungu.
Jego zdaniem nowe gogle, w oparciu o Android XR, staną się urządzeniem codziennego użytku. Pokochają je zarówno użytkownicy, jak i twórcy aplikacji.
Sterowanie wzrokiem, głosem i gestem
Galaxy XR zostały zaprojektowane z myślą o pełnej integracji z Google Gemini AI. Użytkownik może jednym przyciskiem uruchomić asystenta i sterować nim poprzez głos, ruchy oczu oraz dłoni.
Na przykład – można głosowo poprosić o wyszukanie konkretnego filmu na YouTube, wybrać wynik ruchem oczu i zatwierdzić wybór lekkim gestem palca.
Takie możliwości umożliwia zestaw sześciu zewnętrznych kamer i sensorów śledzących ruch dłoni oraz czterech wewnętrznych kamer i diod IR monitorujących ruch oczu.
Całość napędza układ Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2, zoptymalizowany pod kątem pracy ze sztuczną inteligencją.
Lżejsze od Apple Vision Pro ale drogie
Galaxy XR waży 545 gramów. To czyni je lżejszymi od Apple Vision Pro M5 (750–800 g), choć nieco cięższymi od Meta Quest 3 (513 g).
Czas pracy na baterii to około 2,5 godziny, czyli podobnie jak w konkurencyjnych modelach.
Cena również plasuje się między rywalami – Vision Pro kosztuje 3499 dolarów, a Quest 3 zaledwie 499 dolarów.
Nowe partnerstwa i zastosowania przemysłowe
Samsung zapowiedział rozbudowę bazy aplikacji dla gogli XR we współpracy z globalnymi markami. Takimi jak Adobe, MLB, NBA, Calm i AMAZE. Firma planuje też mocno wejść na rynek rozwiązań biznesowych (B2B).
Jednym z pierwszych projektów jest wirtualny system szkoleniowy dla stoczniowców, opracowywany wspólnie z Samsung Heavy Industries. Pozwoli on inżynierom ćwiczyć inspekcje silników i inne procedury w środowisku wirtualnym – zanim trafią do prawdziwego doku.
Foto: Samsung.