Fregata FDI Amiral Ronarc’h

Francja wprowadza do floty ultranowoczesną fregatę

17 października 2025 roku w porcie Brest francuski koncern Naval Group przekazał Marynarce Wojennej Francji pierwszą tzw. „fregatę obrony i interwencji” (FDI – Frégate de Défense et d’Intervention) o nazwie Amiral Ronarc’h (D660).

To pierwszy z pięciu okrętów, które mają całkowicie odnowić i wzmocnić zdolności bojowe francuskiej floty.

Nowa jednostka symbolizuje wejście Francji w erę „cyfrowych fregat”. Okrętów, które potrafią samodzielnie prowadzić działania w każdych warunkach, a jednocześnie w pełni współpracować z siłami NATO i sojuszników.

FDI – fregata zaprojektowana na przyszłość

FDI to następca cenionej klasy FREMM, ale o jeszcze większej wszechstronności. Okręt zaprojektowano z myślą o pełnym spektrum zagrożeń XXI wieku. Od klasycznych starć z okrętami podwodnymi i rakietami hipersonicznymi po cyberataki i działania asymetryczne, takie jak ataki dronów czy łodzi-pułapek.

Amiral Ronarc’h to nowa generacja wielozadaniowych fregat najwyższej klasy, które wzmocnią potencjał naszej marynarki dzięki wyjątkowym możliwościom bojowym już potwierdzonym podczas prób morskich – powiedział Pierre Éric Pommellet, prezes i dyrektor generalny Naval Group.

Dlaczego ta fregata jest wyjątkowa

Okręt o wyporności 4,5 tys. ton i długości 122 metrów został zaprojektowany jako kompaktowa, a jednocześnie niezwykle silnie uzbrojona jednostka tzw. pierwszej rangi. 

To w praktyce oznacza, że jest zdolna do samodzielnego działania na oceanach oraz wyposażona w pełne spektrum uzbrojenia. Od przeciwlotniczego, przez przeciwokrętowe i przeciwpodwodnego, aż do systemów obrony przed dronami lub pociskami manewrującymi. Może też dowodzić grupą okrętów lub prowadzić operacje z dala od macierzystych baz przez wiele tygodni.

Aerodynamiczny, odwrócony dziób (tzw. inverted bow) i nowa konstrukcja kadłuba fregaty zapewniają stabilność nawet przy stanie morza 6. Potwierdziły to 14-tygodniowe próby na Atlantyku.

FDI to również okręt niemal w pełni zdigitalizowany. Wszystkie systemy pokładowe są zintegrowane z bojowym systemem zarządzania SETIS 3.0, co pozwala błyskawicznie analizować dane z radarów, sonarów i łączy satelitarnych. Cyfrowa architektura sprawia, że fregata może prowadzić złożone działania z mniejszą załogą i z krótszym czasem reakcji na zagrożenia.

Uzbrojenie – jakich celów może bronić i atakować

FDI Amiral Ronarc’h dysponuje zestawem nowoczesnych systemów ofensywnych i defensywnych, pozwalających prowadzić działania w powietrzu, na wodzie i pod wodą.

  • 16 pocisków Aster 15/30 – broń przeciwlotnicza zdolna zestrzeliwać samoloty, śmigłowce, pociski manewrujące i rakiety balistyczne krótkiego zasięgu.
  • 8 rakiet przeciwokrętowych Exocet MM40 Block 3c – przeznaczonych do zwalczania dużych jednostek nawodnych, nawet w warunkach silnych zakłóceń elektronicznych.
  • Torpedy MU90 – skierowane przeciw okrętom podwodnym, z możliwością zwalczania celów na dużych głębokościach.
  • Armata 76 mm i 20-mm systemy Narwhal – zapewniają obronę przed szybkimi i małymi jednostkami oraz dronami.
  • System CANTO – generuje fałszywe sygnały akustyczne, dezorientując torpedy przeciwnika.

Dodatkowo fregata może przenosić śmigłowiec NH90 NFH oraz drony, co zwiększa jej zasięg wykrywania i zdolność rażenia wykrytych celów.

Wysoka autonomiczność i niskie koszty eksploatacji

Zastosowane systemy automatyzacji pozwalają obsługiwać jednostkę przez załogę liczącą zaledwie 125 osób (plus 28 pasażerów). Dzięki temu FDI jest tańsza w utrzymaniu, a jednocześnie może pozostawać w morzu nawet 45 dni bez wsparcia z zewnątrz.

Według Naval Group, stopień dostępności FDI ma dorównać fregatom FREMM, które w ostatniej dekadzie osiągały aż 80% gotowości operacyjnej – jeden z najwyższych wyników w NATO.

Fregata zbudowana w nowym systemie przemysłowym

Budowa jednostek FDI to efekt wdrożenia nowoczesnego procesu przemysłowego w stoczni Naval Group w Lorient. Cały cykl – od projektu po gotowy okręt – to 2 miliony roboczogodzin i praca ponad 1 200 inżynierów i 400 firm partnerskich.

Nowa linia montażowa pozwala budować dwie fregaty rocznie. Ma to kluczowe znaczenie dla francuskich i greckich zamówień (łącznie osiem jednostek w produkcji).

Co dalej? Próby operacyjne i ekspansja eksportowa

„Amiral Ronarc’h” przez najbliższe miesiące przejdzie serię testów operacyjnych, które zakończą się w 2026 roku oficjalnym włączeniem do służby liniowej. Kolejne francuskie fregaty FDI – Amiral Louzeau, Amiral Castex, Amiral Nomy i Amiral Cabanier – będą dołączać do floty w latach 2027–2030.

Naval Group realizuje ponadto zamówienia tych okrętów dla Grecji. Prowadzi też rozmowy z kilkoma krajami o sprzedaży im fregat FDI. Wśród nich Szwecja, Dania, Arabia Saudyjska i Indonezja.

Foto: Naval Group.

Podziel się artykułem

PortalTechnologiczny.pl

Wykorzystujemy ciasteczka do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Informacja o tym, w jaki sposób Google przetwarza dane, znajdują się tutaj.