chiny test rakiety na księżyc

Chiny o krok bliżej w locie załogowym na Księżyc

Pekin wykonał z sukcesem naziemny test awaryjnego systemu ewakuacji dla statku kosmicznego Mengzhou – jednostki, która ma zabrać chińskich astronautów na Księżyc przed końcem dekady.

We wtorek 17 czerwca Chiny przeprowadziły test awaryjnego przerwania startu z poziomu ziemi (pad abort) nowego statku załogowego Mengzhou. Próba odbyła się na kosmodromie Jiuquan na pustyni Gobi.

O godzinie 12:30 czasu lokalnego (6:30 czasu polskiego) uruchomiono silniki na paliwo stałe systemu ucieczkowego, które z dużą prędkością wyniosły kapsułę z dala od wyrzutni.

20 sekund, które mogą uratować życie

Jak pokazuje nagranie z testu, po zaledwie 20 sekundach lotu kapsuła osiągnęła zakładaną wysokość, po czym odłączyła się od wieży ucieczkowej. Następnie z powodzeniem rozwinęły się spadochrony, a lądowanie zakończyło się bezpiecznie w wyznaczonej strefie przy użyciu systemu poduszek powietrznych.

Chińska Agencja Załogowych Lotów Kosmicznych (CMSEO) określiła test jako „pełny sukces”. Jego celem było potwierdzenie, że nowy system ratunkowy skutecznie ochroni załogę w przypadku awarii rakiety na etapie przed startem.

Krok w stronę lądowania na Księżycu

To jeden z kluczowych testów w ramach chińskiego programu księżycowego, który zakłada wysłanie astronautów na powierzchnię Srebrnego Globu do 2030 roku. Kolejnym etapem ma być test ucieczki w locie, przeprowadzony w najtrudniejszym momencie startu. 

CMSEO nie podała jeszcze dokładnej daty ani miejsca tego eksperymentu, choć możliwe, że będzie to nadbrzeżny kosmodrom Wenchang.

To pierwszy tego typu test w Chinach od 1998 roku, gdy sprawdzano system kapsuły Shenzhou. Mengzhou korzysta z nowej architektury bezpieczeństwa. Odpowiada nie tylko za detekcję awarii, ale również za całą procedurę ratunkową. To inaczej niż w przeszłości, gdzie awaryjne odłączenie kapsuły inicjowała rakieta.

Statki Mengzhou – uniwersalny projekt do lotów na orbitę i na  Księżyc

Mengzhou (梦舟 – „Statek marzeń”) to nowoczesna, dwumodułowa kapsuła załogowa zaprojektowana w dwóch wariantach:

  • LEO (orbita niska) – do transportu załóg (do 7 astronautów) i ładunków (do 500 kg) na stację Tiangong.
  • księżycowa – większa, o masie do 26 ton, zdolna do przewozu 3 astronautów na orbitę Księżyca, gdzie będą się łączyć z niezależnym lądownikiem.

W 2020 roku przetestowano bezzałogową wersję kapsuły podczas lotu rakiety Długi Marsz 5B. Teraz Mengzhou ma się stać głównym pojazdem załogowym zarówno dla misji stacyjnych, jak i przyszłych ekspedycji na Księżyc.

Rakieta Długi Marsz 10 i plany na przyszłość

Wraz z postępami w projekcie kapsuły Mengzhou, Chiny kontynuują rozwój dedykowanej rakiety nośnej Długi Marsz 10. Nowy system bazuje na doświadczeniach z serii Długi Marsz 5, ale oferuje większą nośność i trzy główne człony o średnicy 5 metrów, napędzane nowymi silnikami YF-100K.

Infrastruktura startowa dla rakiety Długi Marsz 10 powstaje na wyspie Hainan, w kosmodromie Wenchang – to właśnie stąd mają startować chińskie  załogowe misje na Księżyc.

Foto: CMSEO

Podziel się artykułem

Portal Technologiczny

Wykorzystujemy ciasteczka do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Informacja o tym, w jaki sposób Google przetwarza dane, znajdują się tutaj.