Pekin wykonał z sukcesem naziemny test awaryjnego systemu ewakuacji dla statku kosmicznego Mengzhou – jednostki, która ma zabrać chińskich astronautów na Księżyc przed końcem dekady.
We wtorek 17 czerwca Chiny przeprowadziły test awaryjnego przerwania startu z poziomu ziemi (pad abort) nowego statku załogowego Mengzhou. Próba odbyła się na kosmodromie Jiuquan na pustyni Gobi.
O godzinie 12:30 czasu lokalnego (6:30 czasu polskiego) uruchomiono silniki na paliwo stałe systemu ucieczkowego, które z dużą prędkością wyniosły kapsułę z dala od wyrzutni.
20 sekund, które mogą uratować życie
Jak pokazuje nagranie z testu, po zaledwie 20 sekundach lotu kapsuła osiągnęła zakładaną wysokość, po czym odłączyła się od wieży ucieczkowej. Następnie z powodzeniem rozwinęły się spadochrony, a lądowanie zakończyło się bezpiecznie w wyznaczonej strefie przy użyciu systemu poduszek powietrznych.
Chińska Agencja Załogowych Lotów Kosmicznych (CMSEO) określiła test jako „pełny sukces”. Jego celem było potwierdzenie, że nowy system ratunkowy skutecznie ochroni załogę w przypadku awarii rakiety na etapie przed startem.
Krok w stronę lądowania na Księżycu
To jeden z kluczowych testów w ramach chińskiego programu księżycowego, który zakłada wysłanie astronautów na powierzchnię Srebrnego Globu do 2030 roku. Kolejnym etapem ma być test ucieczki w locie, przeprowadzony w najtrudniejszym momencie startu.
CMSEO nie podała jeszcze dokładnej daty ani miejsca tego eksperymentu, choć możliwe, że będzie to nadbrzeżny kosmodrom Wenchang.
To pierwszy tego typu test w Chinach od 1998 roku, gdy sprawdzano system kapsuły Shenzhou. Mengzhou korzysta z nowej architektury bezpieczeństwa. Odpowiada nie tylko za detekcję awarii, ale również za całą procedurę ratunkową. To inaczej niż w przeszłości, gdzie awaryjne odłączenie kapsuły inicjowała rakieta.
Statki Mengzhou – uniwersalny projekt do lotów na orbitę i na Księżyc
Mengzhou (梦舟 – „Statek marzeń”) to nowoczesna, dwumodułowa kapsuła załogowa zaprojektowana w dwóch wariantach:
- LEO (orbita niska) – do transportu załóg (do 7 astronautów) i ładunków (do 500 kg) na stację Tiangong.
- księżycowa – większa, o masie do 26 ton, zdolna do przewozu 3 astronautów na orbitę Księżyca, gdzie będą się łączyć z niezależnym lądownikiem.
W 2020 roku przetestowano bezzałogową wersję kapsuły podczas lotu rakiety Długi Marsz 5B. Teraz Mengzhou ma się stać głównym pojazdem załogowym zarówno dla misji stacyjnych, jak i przyszłych ekspedycji na Księżyc.
Rakieta Długi Marsz 10 i plany na przyszłość
Wraz z postępami w projekcie kapsuły Mengzhou, Chiny kontynuują rozwój dedykowanej rakiety nośnej Długi Marsz 10. Nowy system bazuje na doświadczeniach z serii Długi Marsz 5, ale oferuje większą nośność i trzy główne człony o średnicy 5 metrów, napędzane nowymi silnikami YF-100K.
Infrastruktura startowa dla rakiety Długi Marsz 10 powstaje na wyspie Hainan, w kosmodromie Wenchang – to właśnie stąd mają startować chińskie załogowe misje na Księżyc.
Foto: CMSEO