Niemiecki ICE testuje granice – 405 km/h na torach Erfurt–Leipzig/Halle. A chiński bije rekord świata – 650 km/h.
Deutsche Bahn (DB) wraz z Siemens Mobility osiągnęły imponujący wynik podczas testów nowego pociągu ICE. Osiągnął prędkość aż 405 km/h na odcinku Erfurt–Leipzig/Halle. To nowy rekord dla niemieckiej sieci szybkich połączeń, gdzie standardowo pociągi kursują do 300 km/h.
Testy mają na celu nie tylko pobicie rekordu, ale także zbieranie cennych danych dotyczących aerodynamiki, akustyki i zachowania pociągu przy ekstremalnych prędkościach.
Jak podkreślają przedstawiciele DB InfraGO AG i Siemens Mobility, to także potwierdzenie jakości niemieckiej infrastruktury kolejowej, która po 10 latach intensywnej eksploatacji pozostaje w znakomitym stanie i nie wymaga poważnych modernizacji.
Innowacyjny pociąg Velaro Novo, którego wersja testowa #seeitnovo została wykorzystana podczas jazd, charakteryzuje się wyższą efektywnością. Ma aż o 30 proc. mniejsze zużycie energii, niższe koszty utrzymania oraz zwiększoną o 10 proc. pojemność miejsc.
Chiński maglev z rekordem świata – 650 km/h i ambitne plany na 800 km/h
Na drugiej półkuli Chińczycy nie zwalniają tempa. Prototyp magnetycznego pociągu lewitującego (maglev) w Donghu Laboratory w prowincji Hubei osiągnął prędkość aż 650 km/h w ciągu zaledwie 7 sekund. Stało się to na torze testowym o długości 1 km.
Chińscy inżynierowie wykorzystali zaawansowaną technologię krótkiego, dynamicznego przyspieszenia oraz precyzyjny system pomiaru i pozycjonowania z dokładnością do 4 mm. Zabezpieczenia hamowania elektromagnetycznego pozwoliły bezpiecznie zatrzymać pojazd na dystansie 220 m.
Ambitnym celem jest podniesienie prędkości do 800 km/h, co otworzyłoby nowy rozdział w transporcie kolejowym.
Warto dodać, że Chiny rozwijają już kilka komercyjnych linii maglev, m.in. w Pekinie, Szanghaju oraz Changsha. W tym ostatnim mieście powstaje pierwsza między-miejska linia o prędkości do 160 km/h.
Ogromna różnica technologiczna i infrastrukturalna, ale wspólny cel – przyszłość transportu
Podczas gdy Niemcy świętują rekordy w tradycyjnych, szybkich pociągach elektrycznych na dobrze rozwiniętej sieci kolejowej, Chiny eksperymentują z ultra-szybkimi pociągami magnetycznymi, które mogą zmienić zasady gry w transporcie.
Ta ogromna różnica między technologią maglev a konwencjonalnym kolejnictwem pokazuje, że świat kolejowy stoi dziś na rozdrożu innowacji.
Niemcy stawiają na rozwój istniejącej infrastruktury i optymalizację pojazdów, Chińczycy – na zupełnie nowe rozwiązania pozwalające na rekordowe prędkości.
Jedno jest pewne. Zarówno europejskie, jak i azjatyckie projekty wyznaczają standardy i otwierają nowe możliwości dla szybkiego, efektywnego i zrównoważonego transportu przyszłości.
Foto: Deutsche Bahn.