BYD zaprezentował nową platformę do ładowania elektryków z mocą 1000 kW (1 MW). Pokazał potężne ładowarki i dwa pierwsze samochody.
Zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku dni największy producent samochodów elektrycznych na świecie zaprezentował w poniedziałek nowe system ładowania Super e-Platform. Składa się z kilku elementów, w tym nowej architektury 1000V układu napędowego samochodu elektrycznego, przeprojektowanych baterii flash-charge oraz ładowarek zdolnych do pracy z mocą 1 MW.
Super e-Platform skraca czas ładowania samochodu elektrycznego do kilku minut. A więc do czasu, który jest niezbędny również do tradycyjnego zatankowania spalinowego samochodu.
Z nowej ładowarki BYD-a pracującej z mocą 1000 kW, można zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego o 2 kilometry w ciągu jednej sekundy lub 400 kilometrów w ciągu pięciu minut.
BYD w trakcie poniedziałkowej prezentacji przedstawił wszystkie kluczowe elementy nowej platformy. Wśród nich nowe akumulatory trakcyjne do samochodów flash-charge. To rozwinięcie jego baterii blade, w których udało się przyspieszyć transfer jonów w elektrolicie. BYD twierdzi, że to pierwsze na świecie akumulatory trakcyjne z mnożnikiem ładowania 10C. Oznacza to, że do pełna można je naładować do pełna w jedną dziesiątą godziny.
BYD przedstawił również superładowarkę, która pracuje z mocą 1000 kW. To dwukrotnie więcej od mocy szczytowej 500 kW najnowszych superładowarek V4 Tesli. Firma będzie je instalować również w wersjach z magazynami energii, co pozwoli im pracować z dużą mocą również w miejscach z mniej wydajną siecią elektroenergetyczną.
Nowy supersilnik w samochodach z systemem Super e-Platform
Superwydajne baterie i ładowarki w połączeniu z architekturą 1000V pozwoliły także stworzyć nowy silnik elektryczny. To kolejny element rozwiązania Super e-Platform.
Silnik obraca się z prędkością do 30 511 obrotów na minutę. Jest to zarówno najwyższa wartość spośród wszystkich silników elektrycznych produkowanych masowo na świecie, jak i pierwszy silnik tego typu produkowany masowo, który przekroczył 30 000 obrotów na minutę.
Jego moc szczytowa sięga 580 kW, co zdaniem BYD-a przewyższa osiągi silników benzynowych V12 w samochodach spalinowych. Nowy silnik generuje 16,4 kW mocy z jednej kilograma swojej masy. To najlepszy wynik w branży motoryzacyjnej.
BYD system Super e-Platform z powyższym silnikiem zastosował już w dwóch nowych samochodach. Pierwszych z nich jest sedan Han L EV. Drugim SUV Tang L EV. Ich przedsprzedaż rozpoczęła się dzisiaj w Chinach.
Han L EV kosztuje od od 270 tys. juanów (ok 143 tys. zł), a Tang L EV od 280 tys. juanów (ponad 148 tys. zł). Pierwszy z nich rozpędza się do 100 km/godz. w 2,7 sekundy. SUV Tang L EV potrzebuje na to 3,6 sekundy.
Nie wiadomo jeszcze kiedy i jakie pierwsze samochody zbudowane z wykorzystaniem platformy Super e-Platform trafią do kierowców poza granicami Chin.