W tym roku na rynek wejdzie Bombardier Global 8000. Najszybszy od czasów Concorde samolot pasażerski na rynku.
Zacznijmy od dwóch kluczowych rzeczy. Bombardier Global 8000 faktycznie będzie najszybszym samolotem pasażerskim od czasów Concorde. Ale jednak tych dwóch konstrukcji nie sposób bezpośrednio zestawiać.
Po pierwsze dlatego, że Concorde był w stanie lecieć z prędkością ponad 2 Ma, a więc dwukrotnie przekroczyć prędkość dźwięku. Bombardier Global 8000 w testach osiągnął prędkość 1,015 Ma, a w praktyce ma latać z prędkością 0,94 Ma. To jest więc najszybciej wśród teraz latających samolotów pasażerskich, ale też ponad dwa razy wolniej od maksymalnych osiągów Concorde’a.
Po drugie, francuska konstrukcja była w stanie przyjąć na pokład 128 pasażerów, a jej długość przekraczała 60 metrów. Bombardier Global 8000 jest mniej więcej dwa razy mniejszy i bierze na pokład maksymalnie 19 osób. To prywatny luksusowy odrzutowiec, a nie wielki samolot rejsowy. Ale faktem jest – powtórzmy to jeszcze raz – że najszybszy wśród aktualnie wykorzystywanych pasażerskich konstrukcji.
Jego użytkownicy, milionerzy mający interesy w wielu zakątkach globu, będą z nowego samolotu na pewno bardzo zadowoleni. Dolecą nim na raz niemal wszędzie – zasięg maszyny sięga niemal 15 tys. km. Ponadto wylądują nim niemal wszędzie. Jego zakrzywione skrzydło Smooth Flex pozwala na starty i lądowania na krótszych pasach startowych na mniejszych lotniskach. Odpowiada też za to, że samolot zachowuje się bardzo stabilnie w trakcie lotu. Jest także odporny na mniejsze turbulencje.
Global 8000 jest przy tym obszerny i luksusowy. Ma cztery przestrzenie mieszkalne, dwie łazienki i strefę wypoczynkową dla załogi. Na pokładzie może znaleźć się pełnowymiarowe łóżko i opcjonalny prysznic.
W sumie nadciąga nowa i przemyślana zabawka dla ultrabogatych. Na większe samoloty dla mniej zarabiających poruszające się z prędkościami w okolicach prędkości dźwięku i jeszcze szybciej musimy poczekać. Ale już niekoniecznie bardzo długo. Przypomnijmy, że bardzo zaawansowana w budowie takiego samolotu jest np. firma Boom.