Amerykanie oferują Polsce samoloty F-15EX i zaawansowanego drona MQ-28 Ghost Bat, obiecując jednocześnie szeroką współpracę z polskim przemysłem zbrojeniowym.
Boeing intensyfikuje działania w Polsce, próbując przekonać Ministerstwo Obrony Narodowej do zakupu nawet 32 myśliwców F-15EX. Amerykański koncern chce wykorzystać moment, gdy Polska analizuje kolejne opcje dla swojej floty bojowej po zamówieniu 32 maszyn F-35.
Boeing F-15EX – przewaga w zasięgu, prędkości i uzbrojeniu
F-15EX to nowoczesna wersja legendarnego myśliwca F-15, który ma oferować Polsce przewagę w zasięgu, prędkości i udźwigu uzbrojenia nad konkurentami. W rozmowach z polskim resortem obrony Boeing podkreśla, że maszyna może być alternatywą dla kolejnych F-35 lub europejskiego Eurofightera Typhoona.
Aby zwiększyć atrakcyjność oferty, Amerykanie zaproponowali również pakiet współpracy przemysłowej, obejmujący m.in. wsparcie dla polskich firm zbrojeniowych i uczelni technicznych.
Partnerstwa przemysłowe i „Boeing Industry Day” w Warszawie
29 października Boeing zorganizował w Warszawie wydarzenie Boeing Industry Day, podczas którego przedstawiciele koncernu spotkali się z polskimi partnerami. Rozmowy dotyczą potencjalnej współpracy w zakresie produkcji, badań i rozwoju, serwisu, utrzymania i napraw.
– Polska już posiada rozwinięte możliwości MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) – podkreśliła Marissa Myers, menedżer ds. rozwoju biznesu w Boeing. – Podpisaliśmy już kilka listów intencyjnych i współpracujemy z lokalnymi uczelniami. Liczymy na kolejne partnerstwa.
Ghost Bat – „lojalny skrzydłowy” dla F-15EX
Równolegle Boeing rozpoczął rozmowy z Polską na temat MQ-28 Ghost Bat. To dron typu „loyal wingman”, zaprojektowany do współpracy z załogowymi myśliwcami.
To jeden z najbardziej zaawansowanych systemów tego typu na świecie, rozwijany wspólnie z australijskim przemysłem obronnym.
Ghost Bat może działać samodzielnie lub jako „inteligentny towarzysz” F-15EX, wykonując misje rozpoznawcze, bojowe lub zakłóceniowe.
Polska – kluczowy partner Boeinga w Europie
Po ubiegłorocznym kontrakcie na 96 śmigłowców AH-64E Apache o wartości około 10 miliardów dolarów, Boeing postrzega Polskę jako strategicznego klienta i centrum operacyjne w regionie. W lutym 2025 roku podpisano również umowę na leasing ośmiu starszych maszyn AH-64D. Za 300 milionów dolarów będą używane do szkolenia pilotów i testów operacyjnych.
Foto: Boeing.