Nowy pomysł. Panele słoneczne na torach kolejowych

panele PV na torach kolejowych

Francuskie koleje zaczęły układać panele fotowoltaiczne na torach kolejowych. Na razie w celach testów.

Grupa SNCF to kolejowy gigant z Francji. Spółka zarządza między innymi tamtejszymi liniami lokalnymi, regionalnymi, jak i siecią szybkich pociągów. Zajmuje się transportem ludzi i pasażerów. Jest też w trakcie realizacji bardzo ambitnego planu. Chce zainstalować panele fotowoltaiczne na swoich nieruchomościach o łącznej mocy aż 1000 MW do 2030 roku.

1000 MW to naprawdę dużo. Na panele o takiej mocy potrzeba sporo miejsca. No i dlatego inżynierowie Grupy SNCF i jej spółek zależnych mają też niekonwencjonalne pomysły. Panele mają trafić m.in. na dachy dworców, zadaszenia przydworcowych parkingów oraz niewielkich przystanków i peronów kolejowych. Ale to nie wszystko.

Jest też pomysł, by zacząć je układać na torach kolejowych. W pierwszej kolejności na tych trasach, które nie są już eksploatowane. SNCF ma ich sporo.

W tym celu AREP, inżynieryjna spółka zależna SNCF, stworzyła mobilny zestaw paneli PV, które szybko można rozłożyć na torach. Wszystko mieści się do jednego kontenera. W nim jest osiem sporych paneli i cały osprzęt do nich. Całość instaluje się szybko, nie trzeba wykonywać żadnych poważnych prac budowlanych. Podpięcie do istniejącej infrastruktury energetycznej SNCF jest dość łatwe.

SNCF nie podała mocy zestawu opracowanego przez AREP. Ta jednak nie jest zapewne wielka. W tym rozwiązaniu nie chodzi jednak już o produkcję istotnej ilości energii. Ma on służyć testom. Te rozpoczęły się w połowie stycznia w Achères pod Paryżem. Potrwać mają pół roku.

I jeżeli okaże się, że to rozwiązanie ma sens, SNCF zacznie układać panele słoneczne na większą już skalę na swoich nieużywanych trasach kolejowych.

Może to też pomysł, które powinno rozważyć nasze PKP?

Foto: Grupa SNCF.

Podziel się artykułem