Największa fabryka samochodów we Francji produkuje… toyoty

Toyota Yaris Cross opuszcza fabrykę w Valenciennes

W Valenciennes znajduje się największa we Francji fabryka samochodów. Tam też powstaje najczęściej produkowany samochód we Francji.

Nie Citroen, nie Renault i nie Peugeot – te marki wcale nie mają największej fabryki we Francji. Żadna z tych marek też nie produkuje samochodu, który w ubiegłym roku był najczęściej produkowanym tam samochodem.

Największą fabrykę samochodów we Francji mają Japończycy. To zakłady  Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Valenciennes w północnej Francji. Tam też produkowany jest Yaris Cross. To najczęściej produkowany samochód we Francji.

W ubiegłym roku działająca od 2001 roku fabryka TMMF pobiła swój ubiegłoroczny rekord produkcji o blisko sześć tysięcy egzemplarzy. Wyprodukowała 279 613 samochodów. 74 proc. z nich to były Yarisy Cross – dokładnie 206 679 egzemplarzy. To wzrost o proc. 3 proc. względem poprzedniego roku. Prawie wszystkie były hybrydami – 98,5 proc.

Nowy rekord liczby zmontowanych w ciągu 12 miesięcy samochodów to – jak tłumaczy Toyota – efekt doskonałej wydajności zakładów, które pracują pięć dni w tygodniu na trzy zmiany (poranną, popołudniową i wieczorną), a każdego dnia opuszcza je ponad 1200 egzemplarzy aut. Francuska fabryka ma jedną linię montażową i należy do najbardziej efektywnych w całej grupie japońskiego producenta samochodów.

Polski wątek w japońskiej fabryce we Francji

Toyota podała w komunikacie, że wyśmienitych wyników jej zakładów we Francji nie udałoby się osiągnąć bez ścisłej współpracy z innymi fabrykami Toyoty i dostawcami marki w Europie.

Główne podzespoły dla Yarisa i Yarisa Cross, takie jak przekładnie hybrydowe oraz silniki elektryczne MG1 stanowiące integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej, powstają w zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.

To niewątpliwie miłe, ale fakt, że we Francji największą fabrykę ma iapoński koncern a nie żadna z tamtejszych „stuletnich” marek motoryzacyjnych jest świetną ilustracją tezy, że europejski przemysły motoryzacyjny naprawdę przeżywa ciężkie chwile. I smutne jest to, że nie jest w stanie wyprodukować w dobrej cenie popularnego miejskiego auta. Kiedyś to potrafił.

Foto: Toyota.

Podziel się artykułem