BYD Shenzen. Największy na świecie statek do przewozu samochodów

byd shenzen rorowiec

BYD szybko i starannie przygotowuje się do światowej ekspansji. Stocznię właśnie opuścił BYD Shenzen, czwarty już statek we flocie chińskiego producenta samochodów.

Nowa jednostka jest naprawdę duża. Ma 219 metrów długości, szerokość 37,7 metra i może przewieźć 9200 samochodów.

BYD Shenzen jest zatem teraz największym na świecie statkiem typu ro-ro, a więc takim, w którym samochody do transportu do niego wjeżdżają, a nie muszą być ładowane nad burtą za pomocą dźwigu.

BYD Shezen łączy ze sporą częścią samochodów chińskiego koncernu nie tylko fakt, że ma je transportować. Nieco żartując, to też hybryda. 

Nowy statek jest napędzany turbinami gazowymi zasilanymi gazem LNG. Są one wspierane przez elektryczne generatory wałowe zasilane ze specjalnych zestawów akumulatorów. Znaczna część tego układu napędowego jest produkcji BYD.

BYD Shenzen – czwarty statek we flocie

Już samo to, że BYD poza tym, że produkuje samochody jest również armatorem własnych statków do ich transportu robi wrażenie. Trzeba jednak dodać, że BYD Shenzen nie jest pierwszym statkiem we flocie koncernu z Państwa Środka.

W ciągu roku BYD włączył do swojej floty aż cztery duże rorowce. 

Pierwszym był BYD Explorer No.1, który wszedł do służby w styczniu 2024 r. Ten był wyczarterowany dla producenta samochodów przez innego arrmatora. Ten model rozwoju własnej floty został jednak szybko porzucony.

We wrześniu ubiegłego roku stocznia Guangzhou Shipyard International uroczyście zakończyła budowę BYD Hefei, pierwszego dwupaliwowego statku typu ro-ro zbudowanego dla BYD. Mieści 7 tys. pojazdów. BYD Hefei był nie tyko pierwszym statkiem do transportu samochodów należącym do BYD jako armatora, ale i pierwszym, którego nazwa pochodzi od miasta, w którym mieści się jedna z fabryk firmy.

BYD Hefei wyruszył w rejs 7 stycznia do Europy. Wiezie prawie 5000 pojazdów.

W grudniu Chińczycy poinformowali o oddaniu do eksploatacji kolejnego statku do przewozu samochodów BYD Changzhou. Przewozi 7000 samochodów i w trakcie swojego dziewiczego rejsu przewiózł do Europy 5000 pojazdów elektrycznych.

BYD Shenzhen jest zatem czwartym statkiem we flocie producenta aut z Państwa Środka i wiele wskazuje, że nie ostatnim.

Chińskich samochodów dzięki nim nie zabraknie w Europie. I nie tylko tutaj…

Foto: CnEVPost/China Water Transport.

Podziel się artykułem