Rekordowy przetarg na kolei. 6 mld zł na linię z Warszawy do Helsinek

odcinek Rail Baltica

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły gigantyczny przetarg na modernizację linii kolejowej Białystok-Ełk. To ważna część projektu Rail Baltica – trasy, która ma połączyć Europę Północną z Polską i dalej resztą kontynentu.

Podróżowanie koleją w północno-wschodniej Polsce będzie dużo wygodniejsze. Podobnie jak podróż linią kolejową z Warszawy przez Białystok do Wilna, Rygi, Tallina a nawet Helsinek. PKP PLK ogłosiły największy w swojej historii przetarg o wartości 6 mld zł na modernizację kolejnego ważnego odcinka Rail Rail Baltica – z Białegostoku do Ełku.

Inwestycja zmieni znacząco warunki podróżowania – nowe perony zyskają taki sam standard, jak na przebudowanym już odcinku Czyżew – Białystok. Powstanie 6 stacji i 10 przystanków, niektóre zmienią swoją lokalizację, aby kolej znalazła się bliżej mieszkańców – tak będzie na stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zmieniony zostanie w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.

Rekordowa inwestycja to również inwestycje drogowe

Dzięki nowej inwestycji łatwiej będzie też na drogach. Przejazdy kolejowo-drogowe na trasie inwestycji zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne – tunele i wiadukty. Zaplanowano budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami.

Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi – po zakończeniu wszystkich prac i przyszłym uruchomieniu systemu ETCS – na większości odcinka będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. 

Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.

Rekordowy przetarg Białystok-Ełk nie dla chińskich firm

– Ten przetarg będzie też wyjątkowy z innego względu – komentuje Piotr Wyborski,  prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. – Po raz pierwszy z postępowania wykluczeni zostaną wykonawcy, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. To nasza decyzja i reakcja na niedawno ogłoszony wyrok TSUE – tłumaczy.

Jego zdaniem to dowód na to, że PKP PLK podchodzi do tej ważnej inwestycji racjonalnie – takie ograniczenie przetargu zwiększa bezpieczeństwo jej realizacji. 

Modernizacja linii kolejowej Białystok-Ełk będzie dofinansowana przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

A kiedy koniec inwestycji? Roboty budowlane mają potrwać do 2029 roku.

Foto: PKP PLK.

Podziel się artykułem