Po 70 godzinach negocjacji Volkswagen dogadał się ze związkowcami z IG Metall. Nie zamknie fabryk w Niemczech, ale zlikwiduje 35 tys. miejsc pracy.
W piątek, po pięciodniowym maratonie rozmów – najdłuższych negocjacjach w historii firmy – przedstawicielom zarządu Volkswagena i potężnej centrali związkowej IG Metall udało się dojść do porozumienia w sporze o płace i program oszczędnościowy.
To, że kompromis zostanie osiągnięty było oczywiste od kilku dni – IG Metall był silnie zdeterminowany, a po ostrzegawczych pikietach i strajkach związkowców zarząd VW, w tym rada dyrektorów firmy, odeszła od pierwotnych planów zamknięcia co najmniej trzech fabryk w Niemczech i zwolnienia 55 tys. pracowników – z blisko 120 tys. pracujących w Niemczech.
Volkswagen dogadał się ze związkowcami. Szczegóły umowy
Pierwotnie koncern chciał zamknąć trzy fabryki w Niemczech i zwolnić 55 tys. pracowników – niemal połowę zatrudnionych. Aż tak źle nie będzie.
Żadna z fabryk Volkswagena nie zostanie zamknięta. Zlikwidowanych zostanie nie 55 tys., ale 35 tys. miejsc pracy. Do tego to nie od razu, ale do 2030 roku i – co ważne – nie będzie przymusowych zwolnień. Pracownicy będą zachęcani przez firmę do dobrowolnych odejść.
Jedna fabryka Volkswagena zostanie sprzedana – zakład w Osnabrück. To nie jest zła wiadomość dla związkowców, biorąc pod uwagę fakt, że nabywcą będzie koncern zbrojeniowy.
Ponadto zakłady w Dreźnie zostaną mocno przekształcone. Produkcja samochodów w nich – elektrycznego ID.3 – zakończy się pod koniec 2025 roku. Co w zamian? Jeszcze nie wiadomo.
– Obecnie opracowywana jest alternatywna ogólna koncepcja na okres od 2026 r. Jedno jest już pewne: w przyszłości Volkswagen AG będzie nadal obecny w tym miejscu – czytamy w oświadczeniu niemieckich związkowców.
Gdzie jest i będzie produkowany Volkswagen Golf?
Znaczące zmiany czekają też zakłady Volkswagena w Wolfsburgu. Produkowany jest tam Golf, ale nie potrwa to już długo.
W 2027 roku firma przeniesie jego produkcję do Meksyku – do fabryki w Puebla. A Wolfsburg ma stać się głównym zakładem produkującym elektryczne samochody, w tym modele ID.3 i Cupra Born.
Związkowcy zgodzili się też na zamrożenie płac na cztery lata i rezygnację z bonusów urlopowych. W zamian firma wpłaci do funduszu środki na wypłatę kilkuprocentowych dodatków do pensji za pracę w nadgodzinach.
Finalnie porozumienie ze związkowcami pozwoli zaoszczędzić firmie imponujące 15 mld euro rocznie w najbliższych latach i zmniejszy moce produkcyjne Volkswagena w Niemczech o 700 tys. samochodów.
Foto: Volkswagen.