Jedno z większych przedsiębiorstw sprzedających węgiel do ogrzewania gospodarstw domowych w Polsce wycofuje nazwę „ekogroszek”.
Napis „Ekogroszek” na workach z rozdrobnionym węglem z pewnością był i jest jedną z największych polskich ekościem. Do tego – co może wydać się mocno zaskakujące – było wielu takich, którzy w nią wierzyli.
W 2021 roku aż 43 proc. użytkowników „ekogroszku” myślało, że to produkt ekologiczny – to wynik z przeprowadzonego wtedy sondażu ośrodka Kantar. Teraz jest spora szansa, że przynajmniej ten przykład greenwashingu przejdzie do historii.
W ramach ugody sądowej firma Synergio S.A., jedno z większych przedsiębiorstw sprzedających węgiel do ogrzewania gospodarstw domowych w Polsce, zobowiązała się opublikować w prasie oświadczenie, w którym deklaruje m.in., że: “będzie unikać stosowania marketingu mogącego sugerować ekologiczny charakter węgla kamiennego i powodować mylne wrażenie, że jest to produkt neutralny lub pozytywny dla środowiska, w tym m.in. używania nazwy produktu „ekogroszek” oraz opakowań zawierających elementy w kolorze zielonym i motywy roślinne”.
To konsekwencja pozwu złożonego w 2021 r. przez Fundację ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jej zdaniem, nazwa z przedrostkiem „eko” oraz elementy graficzne z motywami przyrody na opakowaniach mogły wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując przyjazność dla środowiska.
– Zatwierdzona przez sąd ugoda to przełomowe zwycięstwo, które pokazuje, że działania prawne mogą skutecznie eliminować praktyki wprowadzające konsumentów w błąd. W wyniku naszej sprawy firma zobowiązała się zaprzestać promowania swoich produktów w sposób sugerujący, że są one ekologiczne, choć w rzeczywistości tak nie było – mówi Kamila Drzewicka, prawniczka z Fundacji ClientEarth.
Jej zdaniem ugoda sądowa z firmą Synergio to nie tylko koniec „ekogroszku”, ale też jasny sygnał, że greenwashing nie będzie tolerowany. – Liczymy, że inni sprzedawcy tego typu węgla, którzy wciąż stosują tę ekościemę w marketingu, zaprzestaną złych praktyk. Czysty węgiel nie istnieje i kropka – podkreśla.