Suzuki zaprezentowało w Mediolanie model eVitara – pierwszy elektryczny SUV koncernu z Hamamatsu.
W ubiegłym miesiącu usłyszeliśmy, że Toyota i Suzuki łączą siły, aby wspólnie rozwijać pojazdy elektryczne – zwłaszcza w kontekście coraz większej konkurencji ze strony chińskich producentów. Dla Toyoty elektrycznego SUV-a ma produkować Suzuki. I właśnie specjaliści od off-roadu pokazali światu eVitarę – samochód, który jest pierwszym samochodem Suzuki z elektrycznym napędem i który zapewne w lekko zmodyfikowanej wersji trafi za jakiś czas również do oferty Toyoty.
Nowy SUV został zaprojektowany „wyłącznie jako BEV”, w oparciu o nową platformę wspólnie opracowaną przez Suzuki, Toyotę i Daihatsu Motor. Powstał z wykorzystaniem rozwiązań modelu koncepcyjnego „eVX”, który w ubiegłym roku pokazano na targach Auto Expo w Indiach oraz na Japan Mobility Show w Tokio.
Platfroma HEARTECT-e jest lekka, chroni podwozie i baterie przed przebiciem i dzięki krótkim zwisom gwarantuje przestronność we wnętrzu. Podłogę tak konstruowano, żeby zaoszczędzić miejsce na pojemne akumulatory.
Suzuki eVitara może mieć napęd na jedną lub dwie osie, na których zintegrowano silnik lub silniki wraz z falownikiem. Zasilane są z baterii litowo-żelazowo-fosforanowych, których pojemności Suzuki teraz nie podał, ale o której firma wspomniała w ubiegłym roku. Wtedy planowano opcje o pojemności 49 i 61 kWh, co przekładało się na zasięg do 550 km.
Suzuki eVitara – innowacyjny e-napęd na 4 koła
Nowością jest tutaj też napęd „ALLGRIP-e” montowany w modelu eVitara AWD.
– Przy jego opracowaniu wykorzystano doświadczenie inżynierów Suzuki w off-roadzie. Auto zostało wyposażone w dwie niezależne e-osie, z przodu i z tyłu. System ten zapewnia nie tylko wysoką sprawność i wytrzymałość, ale także pozwala na precyzyjną kontrolę i doskonałą reakcję na gaz. ALLGRIP-e ma również tryb Trail, który przydaje się z daleka od bitych dróg. W razie utraty przyczepności jednego z kół następuje jego błyskawiczne dohamowanie, a następnie moment obrotowy jest przekierowany na inne koła (funkcja LSD) – tłumaczy Suzuki w komunikacie prasowym.
Nowy samochód będzie mniej więcej rozmiarów nowego EV3 Kii – 4275 mm długości, 1800 mm szerokości i 1635 mm wysokości, z rozstawem osi 2700 mm.
eViatara będzie też miała koła o dużej średnicy i deskę rozdzielczą ze zintegrowanym wyświetlaczem dużych rozmiarów, zaawansowane wyposażenie oraz konsolę środkową w kolorze fortepianowej czerni.
Samochód będzie produkowany w indyjskiej fabryce Gujarat od wiosny 2025 r. Jego sprzedaż rozpocznie się na świecie – w tym w Europie, Indiach oraz w Japonii – latem przyszłego roku. Ceny jeszcze nie znamy. Ale to w końcu Suzuki. Ma być dla ludzi, nie dla wybrańców.
Foto: Suzuki.