Aż o 17 proc. wzrosła sprzedaż mobilna w Polsce w pierwszej połowie tego roku. Zmieniła się też znacząco lista najchętniej kupowanych produktów.
Sieć marketingu partnerskiego Admitad szacuje, że w pierwszej połowie 2024 roku liczba transakcji zakupowych zrealizowanych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych w Polsce wzrosła o 17 proc.
Polski rynek m-commerce rośnie szybciej niż cały rynek globalny. Wzrost nad Wisłą jest o o 2 punkty procentowe wyższy niż średnia dynamiki dla całego świata.
Zakupy za ponad 60 złotych
Z analiz Admitad wynika, że nie tylko rośnie liczba zamówień składanych za pomocą smartfonów, ale także kwoty, które konsumenci są skłonni wydać. Średnia globalna wartość koszyka (AOV) w zamówieniach mobilnych wzrosła z 25,5 dolarów w 2023 r.do 28,7 dolarów w pierwszej połowie tego roku.
W Polsce, choć poziom dochodów jest wciąż niższy niż w krajach rozwiniętych, wartość zamówień również wykazuje tendencję wzrostową – z 16 dolarów (ok. 61,5 zł) w zeszłym roku do 17,1 dolarów (ok. 65,8 zł) w chwili obecnej.
Co kupujemy najczęściej przez smartfony?
Najpopularniejszą kategorią produktów zamawianych przez Polaków za pośrednictwem smartfonów jest moda. Odzież, obuwie i akcesoria stanowią ponad 21 proc. sprzedaży w tym kanale w 2024 r.
Jednak udział tej kategorii spadł o 7 punktów procentowych w porównaniu do pierwszej połowy 2023 r, kiedy to odpowiadała za ponad 28 proc. sprzedaży.
Na drugim miejscu znajduje się elektronika, odpowiadająca za 16,3 proc. zamówień. Jej popularność, w przeciwieństwie do mody, rośnie – w 2023 roku stanowiła 13,9 proc. zakupów. Największy wzrost zanotowały podkategorie telefonów i telekomunikacji (o 19 proc. w ciągu roku) oraz sprzętu AGD (o 21 proc.).
W dalszej kolejności Polacy najchętniej zamawiają produkty z kategorii: dom i ogród (15,6 proc. ogółu zamówień), artykuły sportowe (8,1 proc.), produkty z zakresu urody i zdrowia (7,4 proc.) oraz zabawki i artykuły hobbystyczne (7,3 proc.).
Popularnością cieszą się także artykuły dla dzieci (5,9 proc.) oraz produkty motoryzacyjne (4,6 proc.).
W pierwszej połowie 2024 roku szczególnie dynamicznie rosła sprzedaż mobilna narzędzi (o 24 proc.), części samochodowych (o 21 proc.) oraz artykułów sportowych (o 17 proc.).
– Wzrost zainteresowania elektroniką w Polsce może być wynikiem rosnącej siły nabywczej młodych, technologicznie zaawansowanych konsumentów, którzy kupują sprzęt w coraz bardziej przystępnych cenach. Z kolei spadek udziału mody to przypuszczalnie wynik nasycenia rynku. Konsumenci, którzy wcześniej dokonywali dużych zakupów w tej kategorii, teraz chętniej przeznaczają środki na elektronikę czy wyposażenie domu. W końcu ile par butów czy sukienek może zmieścić się w jednej szafie? – komentuje wyniki badań Anna Datsiuk, Head of Admitad Polska.
Foto: Pabitra Kaity z Pixabay.