Zajęcia z druku 3D, staże z robotyki, nauka programowania, a nawet prace przy projektach realizowanych z grantów NCBiR – takie możliwości czekają na uczniów liceum CHALO – Chrześcijańskiego Autonomicznego Liceum Ogólnokształcącego.
W liceum CHALO obecnie uczy się 86 uczniów. Działa na gdańskim Przymorzu, obok szkoły podstawowej – dokładnie Chrześcijańskiej Szkoły Montessori w Gdańsku – w której uczy się ponad 150 dzieci. Przy nim powstało pierwsze w Polsce centrum badawczo-rozwojowe. 210 uczniów już odbyło w nim staże. A to wszystko dzięki działającej przy szkole i współpracującej z nią firmie Avena Technologie, specjalizującej się w automatyzacji produkcji i innowacjach w zakresie wykorzystania robotów w produkcji, handlu i branży spożywczej.
W ramach zajęć organizowanych z Avena Technologie uczniowe brali udział m.in w pracach nad przygotowaniem ramienia robota zakończonego chwytakiem pneumatycznym. Jest on przygotowywany m.in do zautomatyzowanej produkcji pizzy z pieca. Po zakończeniu projektu w szkole będzie mogła powstać pierwsza w Polsce, a być może i na świecie zautomatyzowana pizzeria działająca na terenie szkoły. Ma w niej powstać całkowicie zautomatyzowana produkcja pizzy, która obejmie obsługę magazynu, wyrabianie ciasta, dobór składników, podawania tacek jednorazowych, wydawania, a także nakładania sosów i wydawania napojów.
– Po zakończeniu wakacji uczniowie uczęstniczący w zajęciach z programowania biorą udział w pracach nad oprogramowaniem, które posłuży do pracy robota do pizzy – mówi Maciej Szulc, prezes zarządu Avena Technologie. – To szalenie ciekawy projekt, który rozpala wyobraźnię młodych ludzi, a przez to inspiruje, pozwala ukierunkować pasje i rozwinąć umiejętności, z którymi adepci zajęć praktycznych, jakie są realizowane u nas pójdą na studia. Mamy z tego olbrzymią satysfakcję, tym bardziej, że kilku naszych stażystów dostało się z bardzo dobrymi wynikami na Politechnikę Gdańską, gdzie studiują na kierunku Automatyki, Robotyki i Cybernetyki oraz Elektrotechnika – opowiada.
Zalety współpracy szkoły i technologicznej widzi też Anita Turowska, dyrektor Chrześcijańskiej Szkoły Montessori w Gdańsku. – Współpraca naszej szkoły w firmą prowadzącą działalność badawczo-rozwojową to dla naszych uczniów duża szansa rozwojowa – twierdzi. – Automatyka, robotyzacja i nowoczesne technologie to bardzo przyszłościowy kierunek, a zarazem doskonałe możliwości dla naszych uczniów, którzy mają szansę korzystać ze staży w Avena Technologie – dodaje.
Zajęcia praktyczne współorganizowane przez Avena Technologie odbywają też uczniowie klas IV-VIII. Trwają one zazwyczaj łącznie około 10 godzin projektowych, a obejmują zawsze praktyczne zadania. Oprócz wymienionych już zajęć z druku 3D, robotyki, programowania oraz prac konstrukcyjnych ramienia robota uczniowie biorą udział także w pracach nad systemem wizyjnym pracy robotów, pracami nad przygotowaniem zautomatyzowanej mini pizzerii, a także nad ramieniem robota pełniącym funkcje pomocnicze w gastronomii.