Jesteśmy zaskoczeni liczbą ataków hakerów i kradzieżami tożsamości? Niesłusznie – z badania firmy Bitdefender wynika, że aż 90 proc. internautów nie dba należycie o swoje cyberbezpieczeństwo.
W globalnym badaniu „2021 Bitdefender Global Report: Cybersecurity and Online Behavior” postanowiono sprawdzić, jak dzisiaj przedstawiciele różnych grup wiekowych i środowisk społeczno-demograficznych korzystają z popularnych platform społecznościowych, aplikacji chmurowych oraz urządzeń łączących się z internetem. Wniosek z niego jest ponury – aż 90 proc. ankietowanych nie dba należycie o swoje bezpieczeństwo.
Błędy, a częściej chęć ułatwienia sobie życia, powodują np., że aż 55 proc. respondentów przyznaje, że używa jednego hasła do wszystkich kont internetowych, zaś 27 proc. posługuje się bardzo prostym PIN-em „1234” do odblokowania telefonów komórkowych.
Są tutaj też tacy – aż 11 proc. – którzy w ogóle nie blokują swoich smartfonów.
Używanie nieskomplikowanych haseł najczęściej występuje w grupie wiekowej od 18 do 44 lat, a mężczyźni częściej niż kobiety logują się za pomocą prostych danych uwierzytelniających – 31 proc. w porównaniu do 23 proc.
Na tym grzechy dotyczące cyberbezpieczeństwo się nie kończą. Konsumenci np. z dużą beztroską podchodzą do ochrony swoich telefonów komórkowych. 35 proc. z nich nie instaluje antywirusa na smartfonach, 30 proc. uważa, że są one niepotrzebne, a 16 proc. wychodzi z założenia, iż zabezpieczenia są już wbudowane w kupowanych telefonach.
Hakerzy to wiedzą – może też dlatego aż 61 proc. ankietowanych w badaniu Bitdefendera stwierdziła, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyło co najmniej jednego mobilnego cyberzagrożenia.
Wielu z internautów zapomina też o konieczności nadzorowania zachowania dzieci w środowisku cyfrowym. Aż 36 proc. dzieci ma swobodny dostęp do komputerów, tabletów oraz telefonów komórkowych.
To wszystko w praktyce oznacza igranie z ogniem…
Foto: TheDigitalWay from Pixabay.
Czytaj więcej: Mac bezpieczniejszy od peceta z Windows. Ale antywirusa i tak potrzebują już wszyscy.
Czytaj więcej: [WYWIAD] Brak chipów problemem w Polsce. Szef Brother Polska mówi jak jest.