W drugim kwartale ropa podrożała najwięcej w ciągu 30 lat. Ale i tak jest o jedną trzecią tańsza niż na początku roku i wątpliwe, by szybko zaczęła kosztować tyle, co przed pandemią koronawirusa.
Na stacjach paliw nie ma dramatu i wiele wskazuje, że ten stan szybko się nie zmieni. Ceny ropy bowiem zależą przede wszystkim od popytu na nią, a z tym nie jest i nie będzie szybko tak dobrze, jak w czasach przed koronawirusem.
Analitycy Goldman Sachs w jednej ze swoich ostatnich notek inwestycyjnych prognozują, że ten rok rynek ropy zakończy spadkiem o 8 proc. W przyszłym roku, wg ich szacunków, nastąpi pewne odbicie – o 6 proc. A popyt na ropę powróci dopiero do poziomów tuż przed wybuchem pandemii COVID-19 dopiero w 2022 roku.
Najszybciej wróci na benzynę do naszych samochodów. Po pierwsze dlatego, że wielu w czasach pandemii woli nimi jeździć niż komunikacją miejską. Z tego samego powodu preferują auta nad samoloty w wypadku podroży turystycznych. Te zjawiska Goldman Sachs obserwuje między innymi w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach.
Do 2022 roku powinien odbudować się popyt na olej napędowy – tutaj stanie się to w znacznym stopniu dzięki rządowym inwestycjom w rozbudowę infrastruktury. Tego typu prace wymagają wielu maszyn i pojazdów najczęściej zasilanych właśnie olejem napędowym.
Jednak przy tym wszystkim mało prawdopodobne jest, zdaniem analityków z Goldman Sachs, by popyt na ropę zdołał w tej dekadzie ustanowić nowe rekordy. Ludzie nie wrócą do beztroskich i częstych podróży na krótkich i dalszych trasach – w tym latania samolotami – w czasie, gdy wirus za oknem, a szczepionki ciągle nie ma. Dopiero jej wprowadzenie lub znalezienie skutecznego lekarstwa na koronawirusa spowoduje pełną odbudowę gospodarki, w tym turystyki.
Ceny ropy jak kolejka górska
Goldman Sachs głosi swoje prognozy zaraz po tym, jak globalny rynek ropy naftowej przeżył absolutnie wyjątkowe półrocze.
Najpierw – przez pandemię COVID-19 i zamknięcie gospodarki kurs ropy spadł z okolic niecałych 60 dolarów za baryłkę z początkiem roku do zera lub niżej. To nie żart – w drugiej połowie kwietnia po raz pierwszy kontrakty terminowe na ropę były ujemne!
Kiedy zaczęto luzować przeciwepidemiczne obostrzenia, kurs ropy wystrzelił do góry. Przez to w drugim kwartale ropa zanotowała największy procentowy wzrost wartości w swojej historii. Ale i tak kosztuje dzisiaj mniej więcej o jedną trzecią mniej niż przed pandemią.
Prognozy Goldman Sachs dotyczące ropy naftowej są zbieżne z tym, co głosi też Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE). Jej zdaniem spadek popytu na ropę w tym roku będzie największy w historii. W drugim kwartale na świecie średnio zużywano o niemal 18 mln baryłek ropy dziennie mniej niż rok temu.
Teraz popyt stopniowo rośnie i tak będzie dalej aż do końca roku. W przyszłym roku natomiast, zdaniem MAE, zarejestruje on największy wzrost w historii. Ale wątpliwe, by oznaczało to nowe rekordy cenowe na rynku ropy. Najwyżej wrócimy do tego, co było tuż przed pandemią.
Czytaj więcej: Roboty zabiorą nawet 51 mln etatów w Europie. Ale ludzi do pracy i tak będzie brakowało.
Czytaj więcej: Suzuki Across Plug-In Hybrid – pierwszy SUV z gniazdkiem zbudowany wspólnie przez Suzuki i Toyotę.