Inżynierowie Volkswagena intensywnie pracują nad oprogramowaniem nowego Golfa. Samochód ma aktualizować się przez internet – podobnie jak teraz to robi nasz smartfon. Rodzi to nowe problemy.
Nowy Golf, ósmej już generacji, ma wjechać do salonów w Europie w przyszłym roku, pod koniec lutego. Na początek sprzedawany będzie w Niemczech, potem trafi do pozostałych krajów europejskich.
Pojazd pierwotnie miał być zaprezentowany we wrześniu na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Tak się jednak nie stanie. Volkswagen na tych targach będzie głównie koncentrował się na prezentacji modelu ID – pierwszego masowo produkowanego elektrycznego hatchbacka w ofercie koncernu. Nowy Golf pokazany zostanie na specjalnym pokazie później. Oficjalnie – bo na to zasługuje, to wyjątkowy samochód w ofercie VW, cały czas, przypomnijmy, jest najlepiej sprzedającym się autem w Europie.
Ale być może za opóźnieniem debiutu samochodu stoją również powody marketingowe i technologiczne. Sprzedaż Golfów z tradycyjnymi silnikami spadła w Europie w ubiegłym roku o 10 proc. do niecałych 416 tys. egzemplarzy. W tym samym czasie sprzedaż wersji elektrycznej (e-Golfa) wzrosła o 38 proc. – do niemal 30 tys. To sugeruje, że rynek oczekuje na nowego, przystępnego cenowo elektrycznego hatchbacka. I to będzie ID.
Tymczasem nowy Golf będzie samochodem głównie spalinowym – wersji czysto elektrycznej ponoć ma nie być. E-Golf zniknie z oferty, pojawi się za to, poza kilkoma silnikami spalinowymi, jakaś jego wersja hybrydy.
Nowy Golf – problemy z oprogramowaniem
Poza tym nowy Golf będzie samochodem na stałe podpiętym do internetu z rozbudowanymi funkcjami autonomicznej jazdy. Jak powiedział Juergen Stackmann z zarządu Volkswagena podczas targów w Szanghaju w oprogramowaniu Golfa jest dziesięć razy więcej linijek kodu niż w oprogramowaniu przeciętnego smartfonu. To jego zdaniem rodzi wiele problemów.
Inżynierowie muszą między innymi zadbać o to, by aktualizacje oprogramowania były odporne na ataki hakerów. Pojawia się też problem homologacji – zmiany oprogramowania nie powinny wiązać się ze spełnieniem nowych obowiązków homologacyjnych.
Niemniej wszystkie prace są już na ukończeniu i nowy Golf, którego sporo zdjęć wyciekło już do internetu ma pojawić się w europejskich salonach za niecały rok.
Foto: Instagram/i30_fastback_n.
Czytaj więcej: ID Roomzz. Tak nazywa się nowy elektryczny SUV Volkswagena, który ma konkurować z Teslą X.
Czytaj więcej: Tesla Model 3 bije na głowę konkurencję w Europie w pierwszym miesiącu sprzedaży.